Screensaver är ett otyg!

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
li

Screensaver är ett otyg!

Post by li » 8 July 2009, 15:15

Screensavers tycks ingå som standard i alla distributioner. Programmet är en kvarleva från tiden då man använde katodstrålerrör som monitor. Idag gör programmen mer skada än nytta.

Bakgrundsbelysningen på en vanlig LCD plattskärm stängs INTE av av sceensaverprogrammet. I stället slås de flytande kristallerna om så att de hindrar ljuset att tränga ut (=svart skärm), vilket betyder att skärmen blir extra varm!
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

depeo

Re: Screensaver är ett otyg!

Post by depeo » 9 July 2009, 20:37

Hade gärna kört energispararläge om inte min macbook hade rasat varje gång energispararläge går in. Så nu har jag skärmsläckaren igång dygnet runt när jag inte är vid datorn. :D

Det där om att skärmen skulle bli extra varm om man har en svart skärmsläckare visste jag inte, kanske man borde ta och byta till en vit skärmsläckare.

andersajja

Post by andersajja » 10 July 2009, 12:51

Skärmsläckare..? :o
Vad är det för fel på on/off-knappen? 8)
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

li

Post by li » 10 July 2009, 13:57

Ha,ha mina filsystem blir halvsjuka av strömbrytaren.
Vit skärmsläckare är en bra idé. :D
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

andersajja

Post by andersajja » 10 July 2009, 16:52

li wrote:Ha,ha mina filsystem blir halvsjuka av strömbrytaren.
Menade skärmens on/off-knapp inte någon annan, naturligtvis :-)
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

li

Post by li » 12 July 2009, 15:28

andersajja wrote:
li wrote:Ha,ha mina filsystem blir halvsjuka av strömbrytaren.
Menade skärmens on/off-knapp inte någon annan, naturligtvis :-)
Min laptop har ingen strömbrytare till skärmen, men det sitter någon switch som släcker skärmen när man stänger locket.Men stänger jag locket så blir kylningen sämre. En porslinskopp verkar hålla nere switchen, så det verkar som man kan bryta strömmen trots allt. :D
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein

Post by klein » 12 July 2009, 19:34

Jag som tyckte min skärmsläcklare med radarbilder på MIG 29 och F16 plan var kul...:-)
li wrote:Screensavers tycks ingå som standard i alla distributioner. Programmet är en kvarleva från tiden då man använde katodstrålerrör som monitor. Idag gör programmen mer skada än nytta.

Bakgrundsbelysningen på en vanlig LCD plattskärm stängs INTE av av sceensaverprogrammet. I stället slås de flytande kristallerna om så att de hindrar ljuset att tränga ut (=svart skärm), vilket betyder att skärmen blir extra varm!

erik_persson

Post by erik_persson » 13 July 2009, 00:17

li wrote: Min laptop har ingen strömbrytare till skärmen, men det sitter någon switch som släcker skärmen när man stänger locket.Men stänger jag locket så blir kylningen sämre. En porslinskopp verkar hålla nere switchen, så det verkar som man kan bryta strömmen trots allt. :D
Haha, underbart kreativ lösning på problemet!

/erik

GnomeAfterAll

Post by GnomeAfterAll » 14 July 2009, 09:38

li wrote:Screensavers tycks ingå som standard i alla distributioner. Programmet är en kvarleva från tiden då man använde katodstrålerrör som monitor. Idag gör programmen mer skada än nytta.

Men då är det ju tur att ens screensaver utgörs av en helt svart skärm och min 19" CRT-skärm (som åker så fort jag har pengar till en nyare) stänger av sig automatiskt.

Som tidigare nämnt så är det väl lika bra att börja använda powerknappen, för att dessutom slippa all onödig stand-by strömförbrukning. Själv slår man aldrig av skärmen, men hur pass stor påverkan det har vet jag inte, då ett relä bryter strömmen i skärmen när den är inaktiv (låter det som).
GNU/Linux <3

Debian måste vara den bästa disten =)

Post Reply