Från Windows till Linux...

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
klein

Från Windows till Linux...

Post by klein » 17 July 2009, 05:56

Kan tala om att undertecknad har gått från Windows till Linux. Inte ens min laptop kör jag Windows på längre, har windows installation.

Dom gånger jag behöver köra Windows mjukvara gör jag det i virtuellbox , vilket förövrigt fungera är smidigt. MS Office? Vad är det för speciellt med den? Ingenting, har gjort reklam blad och liknade i Open Office fungera lika bra, om inte bättre.I Ms Office 2007 har man dessutom gjort om alla menyer, så man bli bara irriterad ändå.

depeo

Re: Från Windows till Linux...

Post by depeo » 18 July 2009, 08:34

Låter bra!
Anledningen till att Linux på skrivbordet inte är ett alternativ för mig är att allt blir så jobbigt att göra, minsta sak som ska göras kräver att man läser en HOWTO på 2 A4-sidor.

Gränssnitet är dessutom väldigt opolerat (ser förjävligt ut i exempelvis Ubuntu).
Fula knappar, fult teckensnitt, fula färger, hemsk bakgrund. Inte konsekvent någonstans.

Näe, Linux har en bit kvar. Om de någonsin når ända vägen fram. Är tveksam.

klein

Post by klein » 18 July 2009, 21:47

Bero på vad man skall göra... Jag tycker nog ubuntu klara det mesta ,men sure! En del hårdvara är inte linux kompis . Men det jag gillar i Linux är flera skrivbord. Och att man slipper installera alla extra grejer, vill man ha en PDF printer i Windows , så måste köpa en..

Open Office har inbyggd PDF printer. Men allt gå inte att göra i Linux, därför man kör Windows i ett fönster. Nackdelen med att göra som jag gör, är att de äter väldigt mycket kraft av maskinen. 4 Core Cpun känns ibland seg...
depeo wrote:Låter bra!
Anledningen till att Linux på skrivbordet inte är ett alternativ för mig är att allt blir så jobbigt att göra, minsta sak som ska göras kräver att man läser en HOWTO på 2 A4-sidor.

Gränssnitet är dessutom väldigt opolerat (ser förjävligt ut i exempelvis Ubuntu).
Fula knappar, fult teckensnitt, fula färger, hemsk bakgrund. Inte konsekvent någonstans.

JO

Post by JO » 31 July 2009, 16:04

Huvudsaken är att de rätta applikationerna finns, därefter kan man fibbla med utseendet efter eget gottfinnade.
Applikationer och theman finns det mer än nog av, så det är i sig inget problem.
Det största problemet är bristen på förinstallationer. Det medför alla dessa A4 inläsning. ;-)
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

klein

Post by klein » 1 August 2009, 07:26

Största problemet med Linux, är snarare hårdvarustödet.
JO wrote:

Huvudsaken är att de rätta applikationerna finns, därefter kan man fibbla med utseendet efter eget gottfinnade.
Applikationer och theman finns det mer än nog av, så det är i sig inget problem.
Det största problemet är bristen på förinstallationer. Det medför alla dessa A4 inläsning. ;-)

Post Reply