Piratpartiet är det enda Öppen Källkods vänliga alternativet

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
klein

Piratpartiet är det enda Öppen Källkods vänliga alternativet

Post by klein » 2 December 2009, 06:08

Har studera de olika politiska programmen för Öppen Källkod, det är tydligen bara PiratPartiet som förstår frågan om det här med IT. Det andra partierna vill inte förstå frågan, antaligen för de har för gamla människor på maktpositioner.

Med tanke på att FRA lagen blev verklighet igår, så behövs PP i riksdagen mer än någonsin. Dels för få behålla våra rättigheter på internet och dels för Öppen Källkod skall växa.

Det är skandal att kommuner köpa dyra IT tjänster och sedan blir det bara luft av projektenför flera miljoner. Istället för satsa pengar på Öppen kod, finns en del intressanta skandaler inom området.

Fader_Berg

Re: Piratpartiet är det enda Öppen Källkods vänliga alternativet

Post by Fader_Berg » 2 December 2009, 21:34

klein wrote:Har studera de olika politiska programmen för Öppen Källkod, det är tydligen bara PiratPartiet som förstår frågan om det här med IT.
Hur menar du då?

klein

Post by klein » 3 December 2009, 04:13

Ingen av det etablerade partierna vill ta det här med internet på allvar, skydda vår rättigheter. Både alliasen och den rödgröna röran är FRA och IPRED kramare.. Möjligen är MP lite FRA & IPRED motståndare, men då är risken att vi få bensin som kostar 50:-/ liter och skyhöga skatter istället. Därav återstår bara PP som alternativ för den som vill ha ett fritt internet.

Fader_Berg wrote:
klein wrote:Har studera de olika politiska programmen för Öppen Källkod, det är tydligen bara PiratPartiet som förstår frågan om det här med IT.
Hur menar du då?

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 3 December 2009, 23:17

klein wrote:Ingen av det etablerade partierna vill ta det här med internet på allvar, skydda vår rättigheter. Både alliasen och den rödgröna röran är FRA och IPRED kramare.. Möjligen är MP lite FRA & IPRED motståndare, men då är risken att vi få bensin som kostar 50:-/ liter och skyhöga skatter istället. Därav återstår bara PP som alternativ för den som vill ha ett fritt internet.
Visst, men hur är det med den öppna källkoden du syftade på?

klein

Post by klein » 4 December 2009, 01:39

Det hänger ihop. Det enda partiet som vill ha in öppen källkod in förvaltning och inse vilka besparningar som finns. Medan S och M vill ha mjukvarupatent. Skulle mjukvarupatent slå igenom, kan folk få pantent för vilket trams som helst inom mjukvara. Vi se redan idag , en del linux distar inte få komma med stöd för alla film format.

Fader_Berg wrote:
klein wrote:Ingen av det etablerade partierna vill ta det här med internet på allvar, skydda vår rättigheter. Både alliasen och den rödgröna röran är FRA och IPRED kramare.. Möjligen är MP lite FRA & IPRED motståndare, men då är risken att vi få bensin som kostar 50:-/ liter och skyhöga skatter istället. Därav återstår bara PP som alternativ för den som vill ha ett fritt internet.
Visst, men hur är det med den öppna källkoden du syftade på?

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 4 December 2009, 05:30

klein wrote:Det hänger ihop. Det enda partiet som vill ha in öppen källkod in förvaltning och inse vilka besparningar som finns. Medan S och M vill ha mjukvarupatent. Skulle mjukvarupatent slå igenom, kan folk få pantent för vilket trams som helst inommjukvara. Vi se redan idag , en del linux distar inte få komma med stöd för alla film format.
Here we go again... Nu rör du ihop allting igen. Internet och öppen källkod är inte samma sak. De hör heller inte ihop i den meningen att vi kan diskutera de båda som något unisont på det här viset.
Centern, Vänsterpartiet och Miljöpartiet är annars också motståndare till mjukvarupatent, och kan väl enligt mig anses som öppen-källkods-vänliga alternativ.
Sedan kan jag väl hålla med om att open source borde användas mer i kommuner, landsting o.s.v.. Jag vet dock inte om det åligger regeringen att ta det beslutet. Det finns ju redan en administration som på ett eller annat sätt kommer att tvingas ta det beslutet så småningom.

li

Post by li » 4 December 2009, 10:54

Jag vill att upphovsrätt respekteras. Men staten skall inte göda MicroSoft och andra monopol. Ersätt upphovsmän till Linux och BSD mm med några miljarder från EU:s svarta hål. :D
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein

Post by klein » 5 December 2009, 05:00

Det Open Source och fritt internet hänger ihop. Börja man kontroller internet , så kommer den infrastruktur som Open source delvis vila på att falla. Visst finns andra partier som är emot mjukvarupanten, men då får en massa annat skit på köpet. Centerpartiet är för FRA och IPRED lagen plus att som Stockholmare kan man inte rösta på Centerpartiet, det partiet hör hemma på landsbygden och inte i Stockholm, Vänsterpartiet har sina rötter hos Josef Stalin ( Man har fortfarande bilder på Josef Stalin ute hos VP ) osv.

Fördelen med PP, att du har inget arv och ta hänsyn till. Vård, skola och omsorg dessa frågor kommer de övriga partierna slå vakt om, men ingen vill äga internet frågan eller IT frågan på ett seriöst sätt.

Fördelen med PP är också, partiet finns även i EU Palamentent. PP kommer aldrig få mer max 4-5% , men partiet har en möjlighet.

Och Sossarna datalagrings direktiven som Thomas Bodström har förberett men som nuvarande regering inte vill implementera , säger allt.

Enligt senaste demoskop undersökning går PP framåt..
Fader_Berg wrote:
klein wrote:Det hänger ihop. Det enda partiet som vill ha in öppen källkod in förvaltning och inse vilka besparningar som finns. Medan S och M vill ha mjukvarupatent. Skulle mjukvarupatent slå igenom, kan folk få pantent för vilket trams som helst inommjukvara. Vi se redan idag , en del linux distar inte få komma med stöd för alla film format.
Here we go again... Nu rör du ihop allting igen. Internet och öppen källkod är inte samma sak. De hör heller inte ihop i den meningen att vi kan diskutera de båda som något unisont på det här viset.
Centern, Vänsterpartiet och Miljöpartiet är annars också motståndare till mjukvarupatent, och kan väl enligt mig anses som öppen-källkods-vänliga alternativ.
Sedan kan jag väl hålla med om att open source borde användas mer i kommuner, landsting o.s.v.. Jag vet dock inte om det åligger regeringen att ta det beslutet. Det finns ju redan en administration som på ett eller annat sätt kommer att tvingas ta det beslutet så småningom.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 5 December 2009, 10:05

Du har fel i vanlig ordning. Bara för att man kontrollerar internet och spårar olagliga aktiviteter - eller för den delen utför kartläggning surfvanor, åsiktsregistrering alternativt censurering - så har det inte ett dugg att göra med open source. Sedan att de andra partierna har andra agendor än du önskar, gör ju inte de mindre open source-vänliga för det.
Ditt resonemang om centerpartiet visar ju på hur inskränkt och fruktansvärt naiv du är. Men det är ju ett ganska vanligt drag hos PP-sympatisörerna. Man skulle inte kunna rösta på C bara för att man är Stockholmare? Jag menar, Sverige är ju inte bara Stockholm, även om du nu gärna vill tro det. Sedan undrar jag hur många kanslier för vänsterpartiet du har besökt?

Nå, åter igen vandrar du långt ifrån sakfrågan. Josef Stalin har ju inte mycket med open source att göra. Hur som haver så kan vi nog komma överens om, att ditt påstående att "Piratpartiet är det enda Öppen Källkods vänliga alternativet", (med versaler på öppen och källkod?) är felaktigt.

Den här frågan har förvisso inte heller med open source att göra men... hur gammal är du klein?

klein

Post by klein » 7 December 2009, 10:08

Nej! Men vi har en tradition i Stockholm att inte rösta på Centerpartier. Sedan finns det saker i Centerpartiet som jag inte tycker om. Däremot PP, så slipper man få med sånt skit på köpet. PP får man ett parti som slåss för öppen källkod och ett fritt internet. PP är ett som parti som har sina rötter på nätet, dvs partiet har ingen smutsig historia som SAP, CP , VPK eller SD.

SAP = Tvångsterlinrings av sinnesslösa kvinnor och lån till Hitler Tyskland. Plus 2000 talets mass arbetslöshet är något som SAP har på sitt samvete.
CP = Bondepartiet hade ganska många nazister. Sedan är det 08 fientliga
VPK = Kiruna svenskarna.
SD = Behövs väl inte ens förklara.

PP = Har ingen smutsig historia. Man har varken sjungit mörda Palme visor ,spikat upp folk på kors eller sysslat med andra tvivelaktigheter. Utan partiet existen byger på att bevara ett fritt internet, vilket behövs. Då andra partier är för gamla trötta förstår problemet.

CP har några politiker som har rätt åsikt i frågan, men de personerna är för svaga i partiet. Därav är inte CP något alternativ.

Jag går på bara på vad media rapportera om VP, att det fortfarande har Stalin bilder. Ohly har tom sagt att han är kommunist. VP värd är någon plastbubbla, där en elit skall får sitta röka THC haltiga grönsaker medan andra skall betala skyhöga skatter.

Fader_Berg wrote:Du har fel i vanlig ordning. Bara för att man kontrollerar internet och spårar olagliga aktiviteter - eller för den delen utför kartläggning surfvanor, åsiktsregistrering alternativt censurering - så har det inte ett dugg att göra med open source. Sedan att de andra partierna har andra agendor än du önskar, gör ju inte de mindre open source-vänliga för det.
Ditt resonemang om centerpartiet visar ju på hur inskränkt och fruktansvärt naiv du är. Men det är ju ett ganska vanligt drag hos PP-sympatisörerna. Man skulle inte kunna rösta på C bara för att man är Stockholmare? Jag menar, Sverige är ju inte bara Stockholm, även om du nu gärna vill tro det. Sedan undrar jag hur många kanslier för vänsterpartiet du har besökt?

Nå, åter igen vandrar du långt ifrån sakfrågan. Josef Stalin har ju inte mycket med open source att göra. Hur som haver så kan vi nog komma överens om, att ditt påstående att "Piratpartiet är det enda Öppen Källkods vänliga alternativet", (med versaler på öppen och källkod?) är felaktigt.

Den här frågan har förvisso inte heller med open source att göra men... hur gammal är du klein?

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 7 December 2009, 13:31

Vart tog sakfrågan vägen?

klein

Post by klein » 19 December 2009, 07:15

Sakfrågan är vilket parti som Open Source och internet vänligast. Jag anser fortfarande PP.

S kan du inte lita på för 5 öre. Det är S som införa datalagrings direktiven, det är S som har gjort IPRED lagen möjlig. Sedan är inte Mona någon som jag vill ha som statsminister..

Alliasen har en bra politik många frågor, men vad det gäller Internet , så har man inte hängt med.
MP = Är de som parti som ligger närmast PP, men då får man massa annat skit med på köpet, som skyhög bensinpris och elpris. Annat flumskit...

V och SD != Röstningsbara! Pga deras smutsiga historia. Ohly Dubbelmoral, om att slåss för den lilla människa och sedan
själv bo på en av Stockholms finare adresser , får det att rimma illa i mina öron. SD = Är bara åka till Salem eller Karl 12:e startyn den 30:e nov, så får man avsmak för dessa herrar. Rakade skallar, tomma blickar. Dessa människor längtar bara efter 2 saker, mera sprit i kroppen och att få leva på andra i form av mera bidrag. Den enda bildning man har är att man kan AIK match resultat utan till.

Så PP är det bästa valet för Riksdags valet 2010.
Fader_Berg wrote:Vart tog sakfrågan vägen?

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 19 December 2009, 10:45

klein wrote:Sakfrågan är vilket parti som Open Source och internet vänligast. Jag anser fortfarande PP.
Nej, du sade att PP var det enda alternativet. Det är det jag svarar emot. Sedan får du givetvis ha vilka andra åsikter som helst om partierna, men det ligger inte inom ramen för det vi diskuterar. Jag bemöter bara detta ditt enskilda påstående.
Sedan ligger det en massa fel i din övriga kritik också givetvis. Men det här är ju den retoriken som de svagt intellektuella kör med. När jag påvisar ett fel i din argumentation, så försöker du sikta på någonting annat istället, ofta helt ovidkommande och minst lika felaktigt. Du är extremt obildad och påläst, och det är tämligen svårt att få fram en vettig diskussion med en person som inte har några förutsättningar överhuvudtaget.

erik_persson

Post by erik_persson » 19 December 2009, 19:45

Fader_Berg wrote:
klein wrote:Sakfrågan är vilket parti som Open Source och internet vänligast. Jag anser fortfarande PP.
Nej, du sade att PP var det enda alternativet. Det är det jag svarar emot. Sedan får du givetvis ha vilka andra åsikter som helst om partierna, men det ligger inte inom ramen för det vi diskuterar. Jag bemöter bara detta ditt enskilda påstående.
Sedan ligger det en massa fel i din övriga kritik också givetvis. Men det här är ju den retoriken som de svagt intellektuella kör med. När jag påvisar ett fel i din argumentation, så försöker du sikta på någonting annat istället, ofta helt ovidkommande och minst lika felaktigt. Du är extremt obildad och påläst, och det är tämligen svårt att få fram en vettig diskussion med en person som inte har några förutsättningar överhuvudtaget.
Nja, saken är inte riktigt så enkel. Jag kan förvisso hålla med om att Klein förenklar problematiken.
Det finns dock många aspekter på öppen källkod. En av aspekterna är mjukvarupatent, där tex socialdemokraterna och moderaterna varit förespråkare (se tex http://computersweden.idg.se/2.2683/1.10158 ). Införande av mjukvarupatent skulle avsevärt försvåra möjligheterna för utveckling av öppen källkod, och att förespråka sådana patent är i praktiken ett tämligen starkt avståndstagande från öppen källkod (jmf ex SCO vs IBM, USL vs UC Berkley, alla hot från MS etc). Det skulle på ett fundamentalt sätt försvåra möjligheterna att använda open source-programvara inom tex industrin, och det skulle därmed leda till en försämrad utvecklingstakt för open source-programvara.
Vidare har datalagringsdirektivet och FRA-lagen beröringspunkter med open source, även om det är på ett mer abstrakt och övergripande plan. Tex förutsätter, vad gäller epost, datalagringsdirektivet en struktur med organisationer som tillhandahållare av epostlösningar där dessa svarar för att lagra information om mellan vilka personer epost utbytes. Möjligheter för privatpersoner att enkelt och till ringa kostnad gå runt dessa direktiv går naturligtvis mot direktivets intentioner, och det finns därmed en motsättning mellan datalagringsdirektivets intentioner och de möjligheter som open source tillhandahåller.
Motsättningarna härvidlag är liknande de som finns för att visa DVD-filmer på open source-programvara, även om motsättningarna i det fallet är tydligare.

/ep

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 20 December 2009, 12:05

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att du inte har läst hela tråden.

Datalagringsdirektivet och FRA-lagen, kan i sitt nuvarande utförande, inte hämma open source-utveckling. Det är inte bara långsökt att påstå det, det är nästan löjligt.

erik_persson

Post by erik_persson » 21 December 2009, 01:41

Fader_Berg wrote:Jag kan inte dra någon annan slutsats än att du inte har läst hela tråden.

Datalagringsdirektivet och FRA-lagen, kan i sitt nuvarande utförande, inte hämma open source-utveckling. Det är inte bara långsökt att påstå det, det är nästan löjligt.
Du har uppenbarligen inte förstått vad jag skrev.

Inte någonstans påstår jag att datalagringsdirektivet eller FRA-lagen skulle hämma open source-utveckling. Det är helt oförståeligt att du framför det som argumentet mot något som jag skrivit.

Det förefaller dock vara ett argument mot mitt inlägg och då måste jag rekommenderar dig att läsa, sedan att förstå och slutligen att svara eller argumentera mot det som framförts. Du tycks fallera flagrant under något av de två första stegen.

Som jag skrev tidigare så finns principiella beröringspunkter mellan open source och FRA-lagen samt datalagringsdirektivet. Tex, som jag tidigare angav, så finns i viss mån en motsättning mellan datalagringsdirektivet och open source i så måtto att open source genom sin frihet såväl i termer av egenimplementerad funktionalitet som i termer av kostnader, motverkar direktivets intentioner.
Att samtidigt förespråka open source och datalagringsdirektivet framstår därmed som lätt paradoxalt och antyder en viss oförståelse för open source-fundamenta. Det senare även utifrån de principer som open source historiskt vuxit fram ur.

/ep

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 21 December 2009, 07:37

Det skulle på ett fundamentalt sätt försvåra möjligheterna att använda open source-programvara inom tex industrin, och det skulle därmed leda till en försämrad utvecklingstakt för open source-programvara.
Jag kanske missförstår, eller så uttrycker du dig klumpigt. Jag använder det inte som argument. Jag förstår inte riktigt hur du kan få det till det. Detta eftersom jag inte ser vad ditt inlägg har med det vi diskuterar här att göra. Därav min gissning att du inte hade läst hela tråden, för övrigt. Jag påpekade dock att det du skrev verkar helt orimligt. Vad som är uppenbart fel i det kan jag inte se, alternativet är väl att hålla med?
Att samtidigt förespråka open source och datalagringsdirektivet framstår därmed som lätt paradoxalt och antyder en viss oförståelse för open source-fundamenta. Det senare även utifrån de principer som open source historiskt vuxit fram ur.
Det kan jag däremot, till en viss del hålla med om. Men det saknar praktisk betydelse för det vi diskuterar här, enligt min åsikt.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 21 December 2009, 10:06

Hmmm... Jag kan förvisso ha missuppfattat ditt inlägg lite, när du säger det. Du kan bortse ifrån ovanstående inlägg. Det är dock lite otydligt formulerat kan jag tycka och det är fortfarande lite diffust vad du vill få fram. Det var nämligen den enda beröringspunkt som jag kunde hitta som stred emot det jag har framfört. Och talade för det - i sak, som klein har påtalat. Vilket jag antog var syftet med inlägget som argumentation, i och med inläggets första rad.
Jag kan inte se på vilket sätt jag egentligen förenklar det hela, och som du skulle framställa som så konkret. Annat än att du fördjupar dig i en ideologisk motsättning som inte har någon större praktisk betydelse i det vi diskuterar här.

Sedan vill jag klargöra att ett missförstånd är ett missförstånd. Det finns ingen anledning att raljera över det med arrogans. Har jag missförstått dig så spelar det egentligen inte någon roll hur många gånger jag läser det. Bättre då att påtala missförståndet på en någorlunda vettig nivå.

klein

Post by klein » 23 December 2009, 06:19

Särskilt när datalagrings direktiven inte har någon verkan, den som kommer jobbigast är med datalagrings direktiven är små ISP. Plus riskerna som finns datalagrings direktiven. Man kommer börja med vilja lagra vart vem som skickar vad och vart, sedan kommer man vilja logga innehåll och göra den lätt tillgänglig för olika statlig myndigheter och politiska orgsationer. När datalagrings direktiven är fullt implementerade , så kommer "myndigheterna" har egen "google", där det kan söka på vad har sagt och gjort på nätet, då menar jag inte de som sägs på den publika delen av internet. Utan varje pkt som passera någon centralpunkt på nätet, kommer att loggas och sparas , om man inte redan nu stoppar datalagrings direktiven. I forna DDR var 5:e medborgare "STATSI" agenter, i framtida Sosse Sverige, kommer man bara behöva ett antal rackskåp med datorer som loggar allting vi gör och säger.

Se bara på antalet skandaler när Sossarna ha makten och antalet skandaler när alliansen har makten. När sossarna har makten är antalet politiska skandaler på maximalnivå, man lyxkonsumera på Domus med statens kreditkort, man går på porrklubb, man super sig full på skattbetalarna bekostnad och man bygger strafftullar emot väljarnas vilja osv osv,.

När alliasen har makten, så går allt som en klocka.
Du har uppenbarligen inte förstått vad jag skrev.

Inte någonstans påstår jag att datalagringsdirektivet eller FRA-lagen skulle hämma open source-utveckling. Det är helt oförståeligt att du framför det som argumentet mot något som jag skrivit.

Det förefaller dock vara ett argument mot mitt inlägg och då måste jag rekommenderar dig att läsa, sedan att förstå och slutligen att svara eller argumentera mot det som framförts. Du tycks fallera flagrant under något av de två första stegen.

Som jag skrev tidigare så finns principiella beröringspunkter mellan open source och FRA-lagen samt datalagringsdirektivet. Tex, som jag tidigare angav, så finns i viss mån en motsättning mellan datalagringsdirektivet och open source i så måtto att open source genom sin frihet såväl i termer av egenimplementerad funktionalitet som i termer av kostnader, motverkar direktivets intentioner.

/ep

erik_persson

Post by erik_persson » 24 December 2009, 06:41

Fader_Berg wrote:Hmmm... Jag kan förvisso ha missuppfattat ditt inlägg lite, när du säger det. Du kan bortse ifrån ovanstående inlägg. Det är dock lite otydligt formulerat kan jag tycka och det är fortfarande lite diffust vad du vill få fram. Det var nämligen den enda beröringspunkt som jag kunde hitta som stred emot det jag har framfört. Och talade för det - i sak, som klein har påtalat. Vilket jag antog var syftet med inlägget som argumentation, i och med inläggets första rad.
Jag medger att jag enbart skummade tråden innan jag skrev mitt första inlägg. Jag fick intryck av att du inte såg de beröringspunkter som finns mellan open source och vissa partiers politik.
Efter att jag mer noga läst vad du har skrivit, så förstår jag att våra ståndpunkter överlag tycks vara likartade.
Fader_Berg wrote: Det finns ingen anledning att raljera över det med arrogans. Har jag missförstått dig så spelar det egentligen inte någon roll hur många gånger jag läser det. Bättre då att påtala missförståndet på en någorlunda vettig nivå.
Det var en naiv reaktion på det svar som du skrev på mitt första inlägg.
Jag ser nu att även om ditt svar grundade sig på ett missförstånd, så var det inte alls orimligt att svara på det sätt som du gjorde.
Jag ber om ursäkt för mitt tidigare svar.

/ep

erik_persson

Post by erik_persson » 24 December 2009, 07:00

klein wrote: Se bara på antalet skandaler när Sossarna ha makten och antalet skandaler när alliansen har makten. När sossarna har makten är antalet politiska skandaler på maximalnivå, man lyxkonsumera på Domus med statens kreditkort, man går på porrklubb, man super sig full på skattbetalarna bekostnad och man bygger strafftullar emot väljarnas vilja osv osv,.

Om jag kommer ihåg rätt så har nuvarande regering implementerat datalagringsdirektivet på ett strängare sätt än vad direktivet kräver.
Var det inte också så att under aktuell regering så var en hög tjänsteman full samtidigt tjänstemannen ansvarade för Sverige krisberedskap. En kulturminister har fått avgå då hon inte följde en av de lagar som föll under hennes ansvarsområde, och ytterligare en minister fick avgå pga diverse andra affärer. I landstingen så har borgliga politiker tex begärt och fått ut reseersättning för bil trots att de varken haft bil eller körkort. Listan kan göras lång.

Det kan nog vara vist att inte så ensidigt deklarera endera sidas förträfflighet.

/ep

li

Post by li » 24 December 2009, 14:12

God Jul!
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein

Post by klein » 24 December 2009, 21:30

Nuvarande regering inte implemtera något datalagrings direktiv, det kommer nästa regering få sitt bord. Med tanke på att det är sossarna som har förberett ärende.

Visst har det varit lite skandaler, men det har liksom små saker. När (s) styrde, då var skandaler hela tiden, var inte Bosse Ringholm som satt i förening som var misstänkt för skattebrott, eller den där ministern som kläckte ur sig mindre begåvande saker, typ att Bush var en galen texas gubbe.

I Stockholm har vi aldrig haft ett sånt bra styre som nu, sedan de kickade ut den där alkoholist tanten från makten, så har det flyttit på fint. Skulle dock vara trevligt med ett politisk styre utan Centerpartiet, känns lite kräkande som Stockholmare att ha center politiker i styret för staden, de hör inte hemma här liksom. Kan inte förstå att alkoholister tillåts få bli politiker, såna skall låsas in på anstalt.

erik_persson wrote:
klein wrote: Se bara på antalet skandaler när Sossarna ha makten och antalet skandaler när alliansen har makten. När sossarna har makten är antalet politiska skandaler på maximalnivå, man lyxkonsumera på Domus med statens kreditkort, man går på porrklubb, man super sig full på skattbetalarna bekostnad och man bygger strafftullar emot väljarnas vilja osv osv,.

Om jag kommer ihåg rätt så har nuvarande regering implementerat datalagringsdirektivet på ett strängare sätt än vad direktivet kräver.
Var det inte också så att under aktuell regering så var en hög tjänsteman full samtidigt tjänstemannen ansvarade för Sverige krisberedskap. En kulturminister har fått avgå då hon inte följde en av de lagar som föll under hennes ansvarsområde, och ytterligare en minister fick avgå pga diverse andra affärer. I landstingen så har borgliga politiker tex begärt och fått ut reseersättning för bil trots att de varken haft bil eller körkort. Listan kan göras lång.

Det kan nog vara vist att inte så ensidigt deklarera endera sidas förträfflighet.

/ep

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 25 December 2009, 01:18

eller den där ministern som kläckte ur sig mindre begåvande saker, typ att Bush var en galen texas gubbe.
Ja, den mannen kan man ju lägga under betydligt mindre tilltalande epitet än så. Kanske kan det anses kreativt just därför. Svårt att bedöma...
Kan inte förstå att alkoholister tillåts få bli politiker, såna skall låsas in på anstalt.
Och de som inte kan stava borde låsas in på en skola.

klein

Post by klein » 25 December 2009, 15:59

Det är klassiska S fasoner att låsa in folk , som inte passar in den Mydalhska samhället. Sinnesslöa kvinnor skall tvångstelisares osv. Undra varför jag aldrig har röstat på S för..

Fader_Berg wrote:
eller den där ministern som kläckte ur sig mindre begåvande saker, typ att Bush var en galen texas gubbe.
Ja, den mannen kan man ju lägga under betydligt mindre tilltalande epitet än så. Kanske kan det anses kreativt just därför. Svårt att bedöma...
Kan inte förstå att alkoholister tillåts få bli politiker, såna skall låsas in på anstalt.
Och de som inte kan stava borde låsas in på en skola.

erik_persson

Post by erik_persson » 25 December 2009, 23:23

klein wrote:Nuvarande regering inte implemtera något datalagrings direktiv, det kommer nästa regering få sitt bord. Med tanke på att det är sossarna som har förberett ärende.
Tja, de är de som har haft utredningsförslaget på sitt bord och ska lägga en proposition i frågan, om det inte redan är gjort.
http://www.dn.se/nyheter/politik/modera ... g-1.823630
http://www.dn.se/nyheter/sverige/datala ... t-1.934893
klein wrote: Visst har det varit lite skandaler, men det har liksom små saker. När (s) styrde, då var skandaler hela tiden, var inte Bosse Ringholm som satt i förening som var misstänkt för skattebrott, eller den där ministern som kläckte ur sig mindre begåvande saker, typ att Bush var en galen texas gubbe.
Ja, det är en småsak att den person som är ansvarig för sveriges krisberedskap är full på arbetstid.

/ep

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 26 December 2009, 11:42

Det är klassiska S fasoner att låsa in folk , som inte passar in den Mydalhska samhället. Sinnesslöa kvinnor skall tvångstelisares osv. Undra varför jag aldrig har röstat på S för..
Först vill du internera alkoholister och sedan klagar du på att Socialdemokratin låser in folk. Någonstans kan jag nog hitta ett inlägg du har skrivit, att socialdemokraterna låser in för lite folk.
Nåja... Du är dåligt påläst. Att tvångssterilisera kvinnor var någonting som gjordes av många länder i världen vid den här tidpunkten, även länder med borgerliga regeringar. Det var knappast en fråga som var bunden till politisk färg. Det är ju bara löjligt och okunnigt att göra det till det.
Annars är det ju klassiskt klein att vilja slå ut folkgrupper ur samhället som alkoholister, bottslingar och meningsmotståndare. Jag har ju sett dig uttrycka åsikter här som är både elitistiska och fascistiska. Så det rimmar ju lite illa att just du, moraliserar över detta med tvångssterilisering. Det har dessutom inget med öppen källkod att göra.

klein

Post by klein » 30 December 2009, 05:22

Klart att det är med tvångsterling är historia, det är de nazist tendser som fanns i SAP, är borta sedan väldigt många år. Men det har skett. Att de skedde i andra länder samtidigt, är ingen ursäkt möjligen en förklaring. Men jag personligen anser att man inte kan rösta på ett parti som har sådan bakgrund. Särskilt när de inte behövs. Är det något parti som är elitetiskt så är de (s).

S är dock inte min smak av politik. Dels för att jag gillar inte partiledaren, enda lösningen för (s) att lösa saker och ting , är höja skatterna, istället för spara på utgifter. Jag definierar inte alkoholister som folkgrupp, utan människor med dålig karaktär.. Låt folk få dricka, inte mig emot.

Men lika lite som du vill sitta i en bil som framförs av ett rattfullo, vill jag lika lite att vårt samhället styrs av folk som är alkoholister. Det är inte elitetiskt, utan bara varje människa bestämmer över sig själv, folk som inte kan styra sitt drickande på ett normalt sätt, skall fråntas möjligheter att inneha makt, samma sak som ett rattfullo inte skall få köra bil.

Brott och brott.. Allting kan värderas olika. Jag anser att bara man bör spara hårdare på kriminalvården och outsurca en del av kriminalvården till andra EU Länder. Lite Ny liberalt tänkande i den sektor , vore trevligt. Bästa vore om hela EU kunde avsätta ett område mark, ditt alla delstater förbrytare skickas, jag tycker de inte är rimligt att kriminella skall få kosta 2000:- / om dagen, när det pengarna kan gå till sänka skatterna och skapa arbetes tillfällen istället. Särskilt när man kan pressa vårdkostnader på denna grupp människor till 200:- - 300:- om dagen, antaligen ännu mer om man vill.

Det behövs lite marknadens villkor även för den här gruppen människor i samhället..
Fader_Berg wrote:
Först vill du internera alkoholister och sedan klagar du på att Socialdemokratin låser in folk. Någonstans kan jag nog hitta ett inlägg du har skrivit, att socialdemokraterna låser in för lite folk.
Nåja... Du är dåligt påläst. Att tvångssterilisera kvinnor var någonting som gjordes av många länder i världen vid den här tidpunkten, även länder med borgerliga regeringar. Det var knappast en fråga som var bunden till politisk färg. Det är ju bara löjligt och okunnigt att göra det till det.
Annars är det ju klassiskt klein att vilja slå ut folkgrupper ur samhället som alkoholister, bottslingar och meningsmotståndare. Jag har ju sett dig uttrycka åsikter här som är både elitistiska och fascistiska. Så det rimmar ju lite illa att just du, moraliserar över detta med tvångssterilisering. Det har dessutom inget med öppen källkod att göra.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 30 December 2009, 12:14

Suck, jag orkar inte... Du är, den i särklass, dummaste person jag haft missnöjet att dividera med, kan jag ärligt säga.

Inte för att det saknas argument, utan för att jag finner det helt lönlöst att bemöta ditt planlösa dravel. Vad har det här att göra med öppen källkod att göra? Det irriterar mig att du jämt letar dig ifrån sakfrågan så fort du inte hittar argument. Det här har jag påtalat några gånger nu, men du fortsätter helt förutsättningslöst. Vad fan är det för fel på dig?

Har du inget mer att säga angående sakfrågan, så anser jag att vi kan uppfatta mitt påpekande som korrekt. Det vill säga att det finns andra källkodsvänliga alternativ än PP.

li

Post by li » 31 December 2009, 15:09

Folkpartiet liberalerna är ett bra parti om du vill att USA, EU och andra intressen i hemliga slutna rum ska bestämma över Internet och innehållet i din dator.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein

Post by klein » 6 January 2010, 15:06

Det behövs ett parti som bevakar de här intresserna.. Min uppfattning är att PP är de bästa valet för oss förespråkat ett fritt internet. MP är förvisso starka på de här området , men den lite för radikala på andra områden, därav är PP ett bättre väl MP.

Det finns starka krafter både hos FP och C , men det orka inte riktigt fram. Det går tydligen framför Svensk ekonomi, Sverige är det land som har hämta sej bästa efter krisen. Så folk som gnäller på allt och alla, har inte så mycket att ge kanske. Jag tycker nuvarande regering gör ett bra jobb.. Dock bårde man implemtera nattväktar staten full ut så fort som möjligt.

li wrote:Folkpartiet liberalerna är ett bra parti om du vill att USA, EU och andra intressen i hemliga slutna rum ska bestämma över Internet och innehållet i din dator.

Post Reply