Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
Fader_Berg
Posts: 180
Joined: 2 September 2009, 09:31

Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by Fader_Berg » 29 January 2010, 12:34

Vart är alla plogbilar?!? Bort med snön, förfan! Orangea saftblandare borde framkalla epilepsi hos uppsalas invånare i frenetiskt plogande. Från Ultuna i söder till Librobäck i norr. Nu är det inte så... på grund av protektionismen, givetvis.

Jag tycker vi borde ta in lettiska underbetalda slavar som skottar gatorna fria och drar ut snön på danmarksgärdet i skottkärror. De kan få låna sovsäckar och en kvadratmeter i stadsparken. Samt tjäna trettio spänn om dan, så att de kan köpa nudlar på hemköp och betala hyran för sovsäcken. Eller förresten... Vi ger dem nudlar gratis och tar tio spänn för två minuter gaslåga. Om vi sedan belånar dem biljetten hem så, har vi tjänat en hacka på det också. Konkurrens, mina damer och herrar... Den ineffektiva plogbilsbranchen måste utsättas för konkurrens för det går att göra mycket bättre.

Kan vi inte utsätta riksdagen för konkurrens? Man borde kunna lägga ut riksdagsarbetet på outsourcing till Indien. Smacka ihop något hundra personer att sköta sveriges löjliga ilandsproblem. Sitta och trycka på en djävla knapp och kanske säga en groda i media emellanåt. Fan, tänk er politiker med akademiska titlar. Det är vi ju knappast bortskämda med i det här landet. Det vore annat än valrossen och kolossen från västerbotten Maud Olofsson, den alltid retoriskt korrekte men idioten Fredrik "Toker" Reinfeldt och Steven Segal wannabe:n Anders "The glimmerman" Borg.
Anders Borg... han ligger lågt i ett halvår åt gången. Sedan glimrar han till i media och säger att sverige går bra och att vi måste hålla i statsfinanserna. Det låter ju lite paradoxalt när han har bränt förtjänsten av Vin & Sprit-försäljningen, (~56 miljarder) och mycket av landets övriga finanser på skattesänkningar. Arbetsförmedlingen säger dessutom att det ser mörkt ut hela 2010 så det är nog bara Anders kvarter som går bra. Kanske har en granne lyckats att få in ett aktieklipp eller lyckats få ROT-avdrag på inomhuspolen. Har en ryska fått plocka hundskit efter vägen och avlägsnat gul snö månne?

Protektionismen är farlig vet du... Den leder till ineffektivitet och sämre kvalitet. Jajjemen, Det vet man ju... Så fort en människa sitter tryggt så blir hon apatisk och värdelös. Titta bara på dig själv. Bättre då att överutnyttja utsatta personer i asien som arbetskraft. Där behöver man inte betala arbetarnas sociala avgifter och kan således sänka priserna och ändå öka avkastningen. Dessutom måste de arbeta fjorton timmar om dagen, sex dagar i veckan för att ha råd att ge barnen mat och utbildning. Det är mycket effektivare än gnäll-svennarnas åtta.
Ja men vi hjälper dem ju, dessa invånare i utvecklingsländer. De har också rätt till arbete, eller hur. Att de sedan inte har en fungerande demokrati, skolsystem, sjukvård eller någonting annat vi i Sverige har, är inte en fråga om hjälp. Huru de föredrar att skörda ris på sitt eget fält istället för att evakueras till förmån för industrier för att sedan sluta vid ett löpande band, kan man kanske ana. Kanske är det just ett eftersatt samhälle för att ingen - utav de som kan - vill betala för en fungerande välfärd. Kanske är det ett socialt utslaget samhälle just därför att det utnyttjas.

Bort med snön... vart är balterna?

klein
Posts: 4887
Joined: 1 April 2002, 02:00
Location: 43,41,41N, 7,15,47Ö

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by klein » 30 January 2010, 08:22

Jag tycker inte är någon större problem med snöröjningen. Jag tro inte varken balter eller polacker kan göra jobbet särskilt billigt heller, det måste ändå köpa "hårdvara" för ganska mycket pengar, för att vara ett alternativ en upp offentligt upphandling, så måste de ha alla papper i ordning.

AF - Har alliansen gjort de strategiska misstaget att inte pumpa x antal val miljarder i AMS? Bästa året att vara arbetssökande på, är då de är val år. Då bruka AF har mycket resurser som helst att förfoga över.

De som sköter tåg trafiken på SL är riktiga stolpskott.. Verkligen Made in Hong kong kvalité på SL spårtjänster just nu.

Vet av erfarenhet så duger oftast polack gästarbetare mest till tunga grovjobb, men knappast till något annat, undantag finns. Polacker är fortfarande hungriga, vill jobba. Många Svenskar vill inte jobba, de vill ha så bra betalt för så lite arbete som möjligt.

Det är låg konjontur, då får man offra lite kvalité tid att omvandla de till arbetstid.

Kvalitén bli lidande, se bara de stackars jävlar som tvingar bruka samhällets tjänst "Färdtjänst" ... Det är en skräck upplevelse av stora mått, sitter någon avdankad KGB / GRU officer ( För de som kan Svenska ) borta i Urkania som tar emot samtalet. Det har noll lokal kännedom om terrängen i Stockholm, därav blir de oftast fel. Det åkeri som färdtjänst anlitar, har oftast Taxi chaufför, som knappt kan köra bil ännu mindre hitta i Stockholm, och kommunicera med går inte, för de förstår inte. Det skulle behöva lite högre krav på att bli Taxi chaufför i Sverige, typ de krav man har i London.

Annars vem orka bry sej! Sänk skatten, så är jag nöjd.

Fader_Berg
Posts: 180
Joined: 2 September 2009, 09:31

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by Fader_Berg » 30 January 2010, 11:51

klein wrote:Jag tycker inte är någon större problem med snöröjningen. Jag tro inte varken balter eller polacker kan göra jobbet särskilt billigt heller, det måste ändå köpa "hårdvara" för ganska mycket pengar, för att vara ett alternativ en upp offentligt upphandling, så måste de ha alla papper i ordning.
Hårdvaran består av en snöskyffel och en skottkärra, det behöver inte bli så fruktansvärt dyrt. Det är förövrigt en metafor, så du behöver inte grotta ner dig i praktiska detaljer.
klein wrote:AF - Har alliansen gjort de strategiska misstaget att inte pumpa x antal val miljarder i AMS?
Nej... De har kvaddat de sociala trygghetssystemen. Bara historielösa dagdrömmare tror att sänkt skatt är bra, när det bifogar nedrustning i välfärdssystemet. Det brukade heta att Sverige är ett föredöme på det området. Det är dessvärre snart ett minne blott.
klein wrote:De som sköter tåg trafiken på SL är riktiga stolpskott.. Verkligen Made in Hong kong kvalité på SL spårtjänster just nu.
Precis... Att avregleringar och privatiseringar automatiskt leder till bättre kvalité är bara en myt. En annan myt är ju...
klein wrote:Svenskar vill inte jobba, de vill ha så bra betalt för så lite arbete som möjligt.
Vi, (eller våra föräldrar) har arbetat fram en samhällsstruktur och en balans mellan arbetstagare och arbetsgivare som är helt suverän. Vi har fått en massa rättigheter i arbetslivet som många på den här planeten inte har. Jag kan inte se något negativt i det. Faktiskt är det en modell som resten av världen borde ta efter.
Att svenskar inte vill arbeta - i ordagrann bemärkelse - är bara så tröttsamt kliché. Ett typiskt citat från en självgod och naiv cyniker. Vi är inte mindre karriärsugna än andra till exempel. Svenskar är väl ansedda arbetare i stort sätt hela världen. Sedan finns det människor, (om det är det du menar - för all del, svenskar) som inte vill arbeta, men det är en försvinnande liten del. Det finns det i alla länder. Och tvärtom mot vad du tror, så styrs inte storleken på denna grupp av ekonomiska sanktioner.
Även bland de som uppbär ekonomiskt bistånd, (socialbidrag) så är det i en betydande minoritet som uttalat inte vill arbeta. Och med tanke på att endast 2% av dina skattade pengar, (d.v.s. ~6:- per 1000 intjänade kronor) går till socialbidrag så blir det på det hela taget, ganska löjligt. Detta med tanke på vilken stor nytta det gör. För att se på det med kontrast, så kan vi ju kolla på USA och dess slum. Det är väl knappast ett samhälle att eftersträva. Det är summan av arbetslinjen, i dess rätta bemärkelse...

Tror du angivna problem med färdtjänsten är ett resultat utav protektionism, så är du ju ute och cyklar. Du har verkligen svårt att hålla ihop påsarna. Men det blir nog bättre när färdtjänsten får mindre anslag, som följd av skattesänkningar, tror du inte?

User avatar
li
Posts: 1124
Joined: 17 April 2003, 13:38
Location: Stockholm

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by li » 30 January 2010, 17:11

Eftersom den globala uppvärmningen är århundradets bluff, så får vi finna oss i snökaos och annat elände.

Eftersom tågen och signalsystem är eu-anpassade så får vi finna oss i att stå timtals och frysa.

Eftersom eu-lagar och förordningar bestämmer vilka som får utföra snöröjning så bli det som det blir.

Vi måste anpassa oss.

Leve eu och dess stolta sovjetista rådsrepubliker och kungadömen! :D
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

User avatar
andersajja
Posts: 1123
Joined: 17 August 2005, 14:22
Location: Motala
Contact:

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by andersajja » 30 January 2010, 20:21

Om alla skruvar upp värmen och byter tillbaks till glödtrådslampor så blir det nog vår snart bara vi kommer ihåg att öppna fönstren på vid gavel :P
Föranledda snödebatt anser jag inte kunna lösas med baltinlämning men om man kunde lura hit ca: 10% av invånarna från Aberdeen :wink:
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

klein
Posts: 4887
Joined: 1 April 2002, 02:00
Location: 43,41,41N, 7,15,47Ö

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by klein » 31 January 2010, 07:42

Jag uppfatta mer som att de rörde som plogging, då behövs någon form av traktor liknade fordon. Jag tro att folk vill arbeta, att vara arbetelös är väldigt tärande på sinnet. Det är kul första 3 månader.

Folk måste börja förstår vilket fruktansvärt skatte tryck vi har i Sverige, det är inte rimligt att på sikt att ha detta tryck. Vi kommer tappa konkuransakraft. Visst vi har högutbildad arbetskraft pga fri högskola. Men vad händer när andra länder få likadant?

Visst det är en utveckling från Arbetar samhället till tjänster samhället. Det märker man här i Stockholm framförallt. Stockholm ligger lite förre övriga landet både politiskt och ekonomiskt. Där man på småstäder drömmer sej tillbaka till Per Albins dagar, så ser världen lite annorlunda ut i Stockholm , både på gott och ont.

Färdtjänsten är en följd av outsourceing , där man gett vika på kvalités kraven i hela kedjan från beställd "taxi" till leverad taxi , så har man producerat allting på en ler åker. Varför skapa man inte dessa arbetstillfällen i Sverige för? För dyrt?

Om man vill ha ner arbetslösheten, varför inför man inte förmånliga avdrag för? Varje bidrags krona måste ändå vara dyrare, än egen intjänad krona. I Stockholm så bygger man gallerior för x antal miljarder, så små butiker slåss ut och sätter hyror som ingen små företagare kan dra in pengar på. Om man vill t.ex vill ha ner arbetslösheten i socialt utsatta områden, så bör man också ge medborgarna där möjlighet få klara sej själv. Istället så sparka man undan bidrags systemen, sedan ge man ingenting annat istället.

USA är ingen förebild, men vi kommer få slumområden som i USA. Tendensen finns redan här i Stockholm. Det tar ganska många år att ta sej in på bostadmarknaden här, för att få en 1:a i förorten. När en ny producerad 1:a kostar 6000:- / mån.

Nej... De har kvaddat de sociala trygghetssystemen. Bara historielösa dagdrömmare tror att sänkt skatt är bra, när det bifogar nedrustning i välfärdssystemet. Det brukade heta att Sverige är ett föredöme på det området. Det är dessvärre snart ett minne blott.

Vi, (eller våra föräldrar) har arbetat fram en samhällsstruktur och en balans mellan arbetstagare och arbetsgivare som är helt suverän. Vi har fått en massa rättigheter i arbetslivet som många på den här planeten inte har. Jag kan inte se något negativt i det. Faktiskt är det en modell som resten av världen borde ta efter.
Att svenskar inte vill arbeta - i ordagrann bemärkelse - är bara så tröttsamt kliché. Ett typiskt citat från en självgod och naiv cyniker. Vi är inte mindre karriärsugna än andra till exempel. Svenskar är väl ansedda arbetare i stort sätt hela världen. Sedan finns det människor, (om det är det du menar - för all del, svenskar) som inte vill arbeta, men det är en försvinnande liten del. Det finns det i alla länder. Och tvärtom mot vad du tror, så styrs inte storleken på denna grupp av ekonomiska sanktioner.
Även bland de som uppbär ekonomiskt bistånd, (socialbidrag) så är det i en betydande minoritet som uttalat inte vill arbeta. Och med tanke på att endast 2% av dina skattade pengar, (d.v.s. ~6:- per 1000 intjänade kronor) går till socialbidrag så blir det på det hela taget, ganska löjligt. Detta med tanke på vilken stor nytta det gör. För att se på det med kontrast, så kan vi ju kolla på USA och dess slum. Det är väl knappast ett samhälle att eftersträva. Det är summan av arbetslinjen, i dess rätta bemärkelse...

Tror du angivna problem med färdtjänsten är ett resultat utav protektionism, så är du ju ute och cyklar. Du har verkligen svårt att hålla ihop påsarna. Men det blir nog bättre när färdtjänsten får mindre anslag, som följd av skattesänkningar, tror du inte?
[/quote]

klein
Posts: 4887
Joined: 1 April 2002, 02:00
Location: 43,41,41N, 7,15,47Ö

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by klein » 31 January 2010, 07:47

En EU Kritiker..:-) Tågsystemen är väl inte särskilt EU anpassade. Du måste ha ombyggda X2000 tåg för kunna åker över pölen mellan Malmö och Köpenhamn. Försök och åka med ett Svenskt tågsätt på Finskräls..
li wrote:Eftersom den globala uppvärmningen är århundradets bluff, så får vi finna oss i snökaos och annat elände.

Eftersom tågen och signalsystem är eu-anpassade så får vi finna oss i att stå timtals och frysa.

Eftersom eu-lagar och förordningar bestämmer vilka som får utföra snöröjning så bli det som det blir.

Vi måste anpassa oss.

Leve eu och dess stolta sovjetista rådsrepubliker och kungadömen! :D

User avatar
li
Posts: 1124
Joined: 17 April 2003, 13:38
Location: Stockholm

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by li » 2 February 2010, 17:55

När SL införde nytt signalsystem skulle tågen gå snabbare och oftare. Det blev tvärtom. Det drogs inomhuskablar utomhus, vid minsta störning stoppades nästan alla tåg för att datorsystemen inte skulle spåra ur. Windows/nt datorer med dåligt skrivna program. De nya tunneltågen var inte bättre. Ofta stod tågen stilla medan föraren förtvivlat rebootade eländet...
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein
Posts: 4887
Joined: 1 April 2002, 02:00
Location: 43,41,41N, 7,15,47Ö

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by klein » 3 February 2010, 08:56

Det nya biljettsystem är också roliga , ibland får man inloggningsskärm till Windows XP.. Dock inte sett något blåskärmat biljettsystem än, det bruka annars vara en klassiker, att viktiga informationsystem som blåskärmar pga att man har använt windows.

li wrote:När SL införde nytt signalsystem skulle tågen gå snabbare och oftare. Det blev tvärtom. Det drogs inomhuskablar utomhus, vid minsta störning stoppades nästan alla tåg för att datorsystemen inte skulle spåra ur. Windows/nt datorer med dåligt skrivna program. De nya tunneltågen var inte bättre. Ofta stod tågen stilla medan föraren förtvivlat rebootade eländet...

User avatar
li
Posts: 1124
Joined: 17 April 2003, 13:38
Location: Stockholm

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by li » 3 February 2010, 14:44

Snart stängs stockholms nästan nybyggda spårvägssystem av under ett halvår. Ett helt nytt signalsystem ska installeras som ska möjliggöra tätare trafik (än några enstaka tåg i timmen).

Kanske lika bra att smälta ner spårvagnar och räls -- och bygga plogbilar och skyfflar i stället.

/li

Grundare av plogbilsrörelsen
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

Fader_Berg
Posts: 180
Joined: 2 September 2009, 09:31

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by Fader_Berg » 3 February 2010, 23:17

klein wrote:Det nya biljettsystem är också roliga , ibland får man inloggningsskärm till Windows XP.. Dock inte sett något blåskärmat biljettsystem än, det bruka annars vara en klassiker, att viktiga informationsystem som blåskärmar pga att man har använt windows.
Om XP blåskärmar så är det som oftast ett allvarligt hårdvarufel som ligger bakom det. Eller handhavandefel... Uselt utvecklad programvara och/eller drivrutiner är en än mer en klassiker skulle jag vilja påstå. Illa nog förvisso, att inte OS:et kan behålla integriteten.
Vänta bara tills klåparna kommer över till linux...
Kanske lika bra att smälta ner spårvagnar och räls -- och bygga plogbilar och skyfflar i stället.
...och containrar att skeppa balterna i.

klein
Posts: 4887
Joined: 1 April 2002, 02:00
Location: 43,41,41N, 7,15,47Ö

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by klein » 6 February 2010, 06:45

Trasigt minne bruka vara en klassiker.
Fader_Berg wrote:
klein wrote:Det nya biljettsystem är också roliga , ibland får man inloggningsskärm till Windows XP.. Dock inte sett något blåskärmat biljettsystem än, det bruka annars vara en klassiker, att viktiga informationsystem som blåskärmar pga att man har använt windows.
Om XP blåskärmar så är det som oftast ett allvarligt hårdvarufel som ligger bakom det. Eller handhavandefel... Uselt utvecklad programvara och/eller drivrutiner är en än mer en klassiker skulle jag vilja påstå. Illa nog förvisso, att inte OS:et kan behålla integriteten.
Vänta bara tills klåparna kommer över till linux...
Kanske lika bra att smälta ner spårvagnar och räls -- och bygga plogbilar och skyfflar i stället.
...och containrar att skeppa balterna i.

klein
Posts: 4887
Joined: 1 April 2002, 02:00
Location: 43,41,41N, 7,15,47Ö

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by klein » 6 February 2010, 06:50

Du menar tvärbanan? Men det skall bli spårvagn till Sundbyberg, så resultatet kommer bli bra.

För 12:an rör det väl inte?
li wrote:Snart stängs stockholms nästan nybyggda spårvägssystem av under ett halvår. Ett helt nytt signalsystem ska installeras som ska möjliggöra tätare trafik (än några enstaka tåg i timmen).

Kanske lika bra att smälta ner spårvagnar och räls -- och bygga plogbilar och skyfflar i stället.

/li

Grundare av plogbilsrörelsen

User avatar
li
Posts: 1124
Joined: 17 April 2003, 13:38
Location: Stockholm

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by li » 7 February 2010, 13:06

Överklassens spårvägar till Liiidingö eller 12:an vågar de givetvis icke röra.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein
Posts: 4887
Joined: 1 April 2002, 02:00
Location: 43,41,41N, 7,15,47Ö

Re: Konkurrens i plogbilsbranchen ger evig vår

Post by klein » 8 February 2010, 06:05

Det har velat fimpat Lidingö banan många gånger och likaså 12:an.. Vet inte så mycket om Lidingö, det är mycket fördomar om den Ön.

Längs 12:an bor de inte överklass, snarare medelklass. Oftast mycket bra folk.. Till skillnad från när rödgröna styrde Stockholm, så byggs de lägenheter i Stockholm. Med tvärbanan som går från Alvik till Sundbyberg, så kommer Stockholm kunna få ännu fler bostäder. Jag skulle vilja bo i centrala Sumpan, mycket fin stad..

Men det vore positivt man satsade lite extra pengar på Stockholm regionen, det behövs då regionen har varit eftersatt, särskilt under Persson tid, då det var en trend att vara 08 fientlig.

Man har råd att bygga Botniabanan, man har råd bygga city tunnel i en byhåla som Malmö , men man har inte råd att bygga förbifart Stockholm, vilket nu kommer bli av.

Vilken ge mest avkastning? En toppen modern järnväg, där de kanske gå en rälsbuss 2 ggr om dagen, eller ett vägnät, som gör att hundratusentals bilister kan ta sig fram smidigt?
li wrote:Överklassens spårvägar till Liiidingö eller 12:an vågar de givetvis icke röra.

Post Reply