Tid - inte annat än förfall

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
Fader_Berg

Tid - inte annat än förfall

Post by Fader_Berg » 1 April 2010, 22:11

I ett timglas går tiden att läsa i sandkorn. Inte ett för ett, men för att man helt plödsligt märker hur mycket de alla är tillsammans.

Jag kanske närmar mig en kris. Vad kommer att hända? Kommer jag gå ner mig i latexbrallor och mintgrön hårfärg? Eller kommer jag kanske att bli introvert och en hämmat psykfall, (varför ens fundera över tanken om krisens uteblivande eller ett något mer nyanserat utfall?). Faktum är ju att krisens förväntan, förmodligen är värre än krisen i sig själv.
Jag kan ibland stanna upp - fortfarande trettiosex år gammal - och bli helt fashinerad av tanken att jag kan bli lika gammal som min mor. Att jag ens är på väg dit är - i en viss bemärkelse - lite otippat. Ok, jag vet ju att tiden går. Men min tonåriga uppfattning har alltid varit att den ska lämna mig opåverkad. "Odödlig, ensam och stark...", det är tid, inte jag. Det tog några år att fatta det.

Jag är snart trettiosju och jag kommer inte helt utan erfarenhet. Det är just det som oroar mig. Jag anser nämligen att jag har full kontroll på utvecklingen. Jag är gammal, har fötterna på jorden och är erfaren. Övervikten är inga problem och det känns som om jag kan hantera - och bry mig mer om annat än - att fjortisbrudarna finner mig motbjudande. Problemet är att jag har tyckt så hela tiden - att jag har haft läget under kontroll, alltså - och jag och har (i princip) haft fel hela tiden (ja inte fjortisbrudarna då). Det är inte utan att man vill se på det hela lite komiskt. Det är faktiskt lite utav en förnedring (...och triumf på samma gång) att inse att morsan har garvat lika mycket åt mig, som jag kommer att garva åt mina döttrars naividitet.

KRIS! I versaler och utropstecken ger det uttryck för sin rätta bemärkelse. Någonting vulgärt och helt otippat.

li

Re: Tid - inte annat än förfall

Post by li » 2 April 2010, 10:26

Det är inte kul att bli gammal.

Det är inte kul att inte bli gammal.

När jag var yngre hade jag aldrig en tanke på att även jag skulle bli en gammal halvsjuk gubbe. :-?
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

Post Reply