Åt helvete med bröllopet

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
Fader_Berg

Åt helvete med bröllopet

Post by Fader_Berg » 22 May 2010, 08:07

Jag har inte mycket till övers för "bröllopet", ärligt talat. Men det är ganska svårt att undvika det med alla dess turer. Mediatäckningen i ämnet är total. Tidningar, radio, TV och internet... Det får mer mediautrymme än att oljekonglomeratens advokater springer till BP's undsättning för att få dem att slippa betala fullt ut för katastrofen i mexikanska gulfen. Att det finns så många patetiska detaljer att diskutera för ett djävla ingående av äktenskap övergår mitt förstånd. Det är skitlöjligt...

Daniel Westling... man av folket ska gifta in sig i Bernadotte-aveln. Hovet - monarkins motsvarighet till katolicismens kardinalerna - styr i det dolda för sin egna självberättigande. Carl XVI Gustav blev eftersatt minst sagt, och nu måste man agera för att inte avkomman ska bli omyndigförklarad. De måste få in nya gener för att få kungaätten att framstå som vettig. De hade kunnat ta vilken KTH-student som helst. Men nu föll lotten - rent spontant - på en "vanlig" ifrån Ockelbo. Det är förträffligt när historien berättas av mormor och morfar (läs du och jag) om trettio år. Hade inte tavelvirkandets konst dött ut under IT-eran så hade Daniel suttit med sitt "Crazy Frog"-leende där i köket... och vardagsrummet. Eller varför inte som avbildning på asjetten.

Bäst är väl ändå kvasidebatten om huruvida hon ska ledas fram av farsan eller brudgummen. Feminismens fälttåg emot patriarkatet ska utkämpas i den bänkalé som leder kronprinsessan fram till prästen. Jo, jo... Precis som den kvinnliga identiteten inte redan är överbelammrad av moraliska måsten i från de rättfärdigas laginstutition. Varför inte låta henne som myndig kvinna bestämma själv? Vore inte det en ganska enkel väg mot jämnställdhet? För fan skippa den "svenska" traditionen, fram för den kvinnliga.
Att kyrkan motsäger sig detta är ju knappast konstigt. De är ju verkligen trögast i svängningarna när de dyker upp. Protestantisk kanske, men inte ett dugg smidig. Fan, svallvågorna efter bög-äktenskapet har väl inte lagt sig än. Ändå rasar man med huvudet före in i en jämnställdhetsdebatt kyrkan har motarbetat i århundraden. Och nu när den äntligen svängt, så tar kvinnan ett individuellt beslut som inte faller in i den fyrtio år gamla feministdebatten. Då får den kristerliga pendeln en omöjlighet att synka... och det lär ju dröja några år till där till.

Symbolik... Don Quixiote´s (och min dotters) främste fiende.

Lycka till!

klein

Re: Åt helvete med bröllopet

Post by klein » 23 May 2010, 15:11

Det är väl mest Stockholm som drabbas av Bröllopet, då varenda kommunal gubbe är ut kommenderad att skura gatorna med tandborste. Annars bry jag mig inte, hovet är en ganska billig PR motor. Med tanke på vad andra bidrag kostar Sverige.

Daniel är väl ingen KTH student precis, han väl ingen utbildning alls?

I visa lägen har kungen visat mer kapabel att vara folkig än våra politiker, Katastroften i Thailand julen 2004 är väl ett gott exempel, då landets utrikesminister föredrog att gå på teater istället för lösa problemet. Vem rykte in då? Vår Kung..

Så mycket annat raderas ut av Svensk tradition, så låt oss få ha kvar vårt kungahus. Kungen kommer behöva särskilt om Mona blir statsminister..

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 23 May 2010, 22:21

PR-motor... jo, jag tackar jag.

Daniel är ingen KTH-student, nej. Precis...

Ja, under tsunami-katastrofen lyckades han väl uträtta någonting bra, men det tog närmare 40 år.

Vad skulle kungen göra om Mona blev stadsminister? Du har stenkoll i vanlig ordning.

klein

Post by klein » 24 May 2010, 04:05

KTH Studenter är inte alltid de stabilaste människorna heller. Även om det är den högskola man skall läsa vid , om det gäller teknisk utbildning.

Vem Viktoria väljer , är upp till henne. Jag tro kungen är bättre än många folk valda politiker, men kungen har i alla fall hyffs att inte sätta sig och pissa i en blomkruka som en viss känd fd VPK:are gjorde , Kungen spöara inte upp dörrvakter som en fd SSU:are gjorde, kungen spottar inte sina väljare i ansikte genom att ha en handväska som kostar 3 arbetarlöner och springer inte iväg lyxkonsumera med riksdagenskort på konsum som samma tant gjorde innan, osv osv..

Kungahuset är en PR motor, visst man kan anser att kungen är ett överbetalt socialfall.. Men å anda sidan behöver vi behålla lite av gamla traditioner i Sverige också. Men han står för stabilitet, särskilt om vi kommer få stolpskottet Mona som statsminister. Jag skall fira den dagen då SAP kommer under 30%, den dagen är inte lågt borta

För i Mona knäppa värld, så skall man betala förmögenhets skatt, om man äger ett hus.. Sedan att en villa i Sthlm oftast är värd mellan 3-4 miljoner, så åker många på denna skatt. Så SAP politik är väldigt 08 fientliga av sej emot små folket.

Jag hoppas personlingen att den nuvarande regeringen får behålla makten.. För det har gjort ett bra jobb hittills, kunde de bara skära ner lite fler tjänster på skattemyndigheten och sänka skatterna lite mer radikalare, så skulle det få toppbetyg.

Fader_Berg wrote:PR-motor... jo, jag tackar jag.

Daniel är ingen KTH-student, nej. Precis...

Ja, under tsunami-katastrofen lyckades han väl uträtta någonting bra, men det tog närmare 40 år.

Vad skulle kungen göra om Mona blev stadsminister? Du har stenkoll i vanlig ordning.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 24 May 2010, 06:01

I texten - som är full av bildliga uttryck (vet du vad det är?) - så får KTH-studenterna stå för de bildade. Det hade lika gärna kunnat vara vilken akademisk utbildning som helst. Vilket är oviktigt eftersom det inte har så mycket med textens egentliga budskap att göra.

He, he... Och så ramlar vi in på den enträgna vänster- och högerdebatten igen. Du kan verkligen inte nyansera en dialog. Vad fan har det med det här att göra? Jag skulle också kunna rapa upp det borgliga lytet som figurerat i kvällspressen, men det är knappast givande. Där drar nog höger och vänster jämt, vill jag tro.

6000 spänn kostade Monas handväska. Det är knappast tre månadslöner som jag ser det. Kronprinsessan Viktoria däremot, flashade en Hermès för 60-70000 här för inte så länge sedan.

klein

Post by klein » 26 May 2010, 05:19

Bröllopet är en bra PR motor för Sverige. Visst lite mer öppenhet från Kungahuset vore trevligt, men bör även det politiska partierna också ha. Vi ger bort 1 miljard av våra skatte pengar till de politska partier, man bör granska vart dessa pengar tar vägen. Det bårde lagstiftas om att den som sänker pengar till politiskt arbete skall vara en offentlig handling, finnas i ett sökbart register.

Jag läser inte ens kvällspressen, utan bara DN och SVD .. Även om jag tycker SVD har tappat i kvalité på sista åren.

Fader_Berg wrote:I texten - som är full av bildliga uttryck (vet du vad det är?) - så får KTH-studenterna stå för de bildade. Det hade lika gärna kunnat vara vilken akademisk utbildning som helst. Vilket är oviktigt eftersom det inte har så mycket med textens egentliga budskap att göra.

He, he... Och så ramlar vi in på den enträgna vänster- och högerdebatten igen. Du kan verkligen inte nyansera en dialog. Vad fan har det med det här att göra? Jag skulle också kunna rapa upp det borgliga lytet som figurerat i kvällspressen, men det är knappast givande. Där drar nog höger och vänster jämt, vill jag tro.

6000 spänn kostade Monas handväska. Det är knappast tre månadslöner som jag ser det. Kronprinsessan Viktoria däremot, flashade en Hermès för 60-70000 här för inte så länge sedan.

li

Post by li » 7 June 2010, 18:01

Privatisera kungahuset.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein

Post by klein » 9 June 2010, 05:30

Det är skillnad! Viktoria tillhör den klassen där man bära dyra kläder. Medan Mona uppgift är att slåss för det svaga, då skall man inte heller ha en handväska för 6000:- . Viktoria gör nytta för Sverige, vilken nytta Mona? Ingen alls, hon är bara en belastning för Sverige.

Personligen hoppas jag att de rödgröna inte vinner valet, utan att alliansen får styra i 4 år till. Sossarna måste få fram en bättre parti ordförande först innan den får makten, ingen annars kommer de inte fungera. Sedan tycker jag att alliasen har gjort ett bra jobb. Det enda de rödgröna vill göra är att höja skatten , höja bidragen för dem är arbetelösa. Knappast något Sverige har råd med idag, idag behövs stora skattesäkningar och folk måste få arbete. Akademisk utbildning kan vara vilken blahah som helst, statsvetare som har läst några poäng på en landsort högskola eller någon som har läst på KTH eller på Handels.
Fader_Berg wrote:I texten - som är full av bildliga uttryck (vet du vad det är?) - så får KTH-studenterna stå för de bildade. Det hade lika gärna kunnat vara vilken akademisk utbildning som helst. Vilket är oviktigt eftersom det inte har så mycket med textens egentliga budskap att göra.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 9 June 2010, 12:02

klein wrote:Det är skillnad! Viktoria tillhör den klassen där man bära dyra kläder. Medan Mona uppgift är att slåss för det svaga, då skall man inte heller ha en handväska för 6000:- . Viktoria gör nytta för Sverige, vilken nytta Mona? Ingen alls, hon är bara en belastning för Sverige.

Personligen hoppas jag att de rödgröna inte vinner valet, utan att alliansen får styra i 4 år till. Sossarna måste få fram en bättre parti ordförande först innan den får makten, ingen annars kommer de inte fungera. Sedan tycker jag att alliasen har gjort ett bra jobb. Det enda de rödgröna vill göra är att höja skatten , höja bidragen för dem är arbetelösa. Knappast något Sverige har råd med idag, idag behövs stora skattesäkningar och folk måste få arbete. Akademisk utbildning kan vara vilken blahah som helst, statsvetare som har läst några poäng på en landsort högskola eller någon som har läst på KTH eller på Handels.
Ska du moralisera över sossevett? He, he... hur fan gick det till? Mona gör vad hon vill för sina intjänade pengar. Det är ju bara löjligt att kräva någonting annat, bara för att hon är socialdemokrat.

Skitsamma, diskussionen glider från ämnet (i vanlig ordning) och jag är sjukt less på dina uttröttande upprepningar. Läs mina svar här någonstans.

Ha en bra dag...

klein

Post by klein » 13 June 2010, 02:48

Antagligen för du gillar inte färgen på mina upprepningar.. Men du kan hålla med om att det har faktiskt blivit bättre i Sverige sedan Göran Persson styrde , Sverige i botten. Fler har fått arbete, folk har blivit friskare och det finns en mer framtids tro i samhället nu, än på Göran Persson tid. Du kan också hålla med om, det bättre att nuvarande regering får sitta kvar till SAP lyckas skaka fram en statsminister kandidat som är resurs för landet, inte någon gamla tant som Mona.

Fader_Berg wrote:
klein wrote:Det är skillnad! Viktoria tillhör den klassen där man bära dyra kläder. Medan Mona uppgift är att slåss för det svaga, då skall man inte heller ha en handväska för 6000:- . Viktoria gör nytta för Sverige, vilken nytta Mona? Ingen alls, hon är bara en belastning för Sverige.

Ska du moralisera över sossevett? He, he... hur fan gick det till? Mona gör vad hon vill för sina intjänade pengar. Det är ju bara löjligt att kräva någonting annat, bara för att hon är socialdemokrat.

Skitsamma, diskussionen glider från ämnet (i vanlig ordning) och jag är sjukt less på dina uttröttande upprepningar. Läs mina svar här någonstans.

Ha en bra dag...

li

Post by li » 13 June 2010, 17:45

Efter sanslöst dyrt bröllop kommer alltid en dyr skillsmässa. Det är min erfarehet.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 15 June 2010, 08:57

klein wrote:Antagligen för du gillar inte färgen på mina upprepningar..
Det får vara vilken färg det vill. Det är upprepningarna som är jobbiga. Vi har gått igenom det här redan, flera gånger. Jag hade inte haft någonting emot lite mer nyanserade blå inlägg ifrån dig.

klein

Post by klein » 20 June 2010, 19:55

Kanske det.. Kan tala om Sthlm under Bröllopet var ingen hit, bara en jävla massa människor överallt. Idioterna som hade gjort avspärrningar var nog inte de mest begåvande personer som fanns att hitta för uppgiften, på en del ställen fick man klättra över hinder för att komma fram.

Personligen börja nog som du att spy på monarkin, har alltid varit positiv till kungahuset. Men det är bara för mycket ett tag, bolagisera skiten och låt börsen få hålla kungahuset under armen istället, den som vill ha en monarkis får väl köpa aktier i Kungahuset AB.

Bränner kungahuset för mycket pengar , så får man ha ny emission.
Fader_Berg wrote:
klein wrote:Antagligen för du gillar inte färgen på mina upprepningar..
Det får vara vilken färg det vill. Det är upprepningarna som är jobbiga. Vi har gått igenom det här redan, flera gånger. Jag hade inte haft någonting emot lite mer nyanserade blå inlägg ifrån dig.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 25 June 2010, 11:42

He, he... Tänk vad ett par gråsuggor kan göra.

Hörde att gråsuggorna, bojar och staketen utgjorde den största polisiära utgiften. Sju miljoner lades ut att hyra avspärrningsmateriel. Totalt kostade evenemanget stockholmspolisen, tolv miljoner.

Post Reply