Hjälp!

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
Joanna

Hjälp!

Post by Joanna » 13 June 2010, 11:23

Hej! Jag är ny här och behöver hjälp (har förstått att Linux-användare är ett vänligt släkte :D ). Jag har sällan begär efter prylar, men nu har jag drabbats av begär efter en mini laptop... Elgiganten i Finland har inkommande vecka ett oemotståndligt erbjudande, en Acer Aspire ONE ASLUSAL0B037 med 10,1" skärm för 249 euro. Den saknar operativsystem så jag funderar på att installera Linux Mint på den i fall jag faller för mitt prylbegär.
Undrar bl.a. följande:
A) är Linux Mint det OS jag bör välja?
B) efter att ha läst LM:s manual inser jag att detta med att ladda ner systemet på en CD-R-skiva som sedan körs i maskinen blir ett problem eftersom mini laptopen saknar en CD-R-station. Kan man ladda ner systemet på en minnessticka istället (maskinen har 3 USB-portar)?

Jag är total novis vad gäller operativsystem och installering av sådana, eftersom alla andra datorer jag haft att göra med haft OS färdigt installerade.

li

Re: Hjälp!

Post by li » 13 June 2010, 17:54

Nyare maskiner kan boota från USB. Det finns säkert massor av boot-bara avbildningar som kan läggas på en usb-sticka med lämpligt program (dd om du har tillgång till någon linux-dator).
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

exton

Post by exton » 13 June 2010, 19:34

Det behövs faktiskt inte ens en linuxdator. Med hjälp av programmet Unetbootin kan du installera flera olika slags linuxsystem till USB-sticka i Windows XP/Vista/7. (Sen är det alltså bara att boota upp din minidator från USB-stickan och installera det linuxsystem du har på stickan till hårddisken).
Image

andersajja

Post by andersajja » 13 June 2010, 19:44

Som redan nämnts bör du skapa en bootbar USB-sticka med det OS som du vill använda (Mint).
I Linuxvärlden kan man inte se en netbook som en enhetlig enhet utan man måste se till vad för komponenter den är hoptotad med. Vilken sorts processor, vad sorts web-kamera, vilken grafikkrets etc. Vilket kan göra valet av en bärbar lite klurigare.
jag tittade som hastigast på specen som Elgiganten angivit och tror inte att det kommer bli några större problem annat än kanske med den inbyggda kameran och eventuellt med touchpaden. Det står inte vad det är för fabrikat så det klurar jag inte ut utan specen på dem (jag och google ;-) ). I övrigt bör vare sig Atom-processor eller Intel-grafiken ge upphov till några problem.

Så vad du behöver är ett bootbart OS på en USB så att du kan kontrollera kameran, touchpaden och glöm inte nätverkskortet, nog så viktigt att du gör detta i butiken (krångla som en besatt med biträdet ;-) ).
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

Joanna

Post by Joanna » 13 June 2010, 20:07

Tack så innerligt för all hjälp!

Post Reply