Bästa linux vid användning av programmergin?

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
flowlops

Bästa linux vid användning av programmergin?

Post by flowlops » 22 June 2011, 15:39

Heej! Jag har länge tänkt att skaffa linux till min dator jag ska bygga snart, så vilken är den bästa när jag bara ska ha den datorn till att programmera? Är det ubuntu som gäller el någon annan distribution?

Och till min andra fråga, Efter jag såg The social network så i början så ser man ju "mark" (Skådespelaren) sitta och programmera Facesmah. Vilken distribution hade han?
på i filmen och ifall nån vet vilken han hade på riktigt.

EDIT: Läste precis på en hemsida att han avände KDE. Stämmer det?

li

Re: Bästa linux vid användning av programmergin?

Post by li » 22 June 2011, 21:02

Alla distributioner (Linux freeBSD mm) är lika bra när det gäller utveckling av c/c++. Kompilatorn gcc finns alltid som standard.

Men jag rekommenderar clang för c/c++ den är snabbare än gcc och ger bättre felutskrifter. Både linux och freeBSD kan byggas till stor del med clang i stället för med gcc (dock ej ännu allt).

Tyvärr har Microsoft mycket bättre kompilator och interaktiv utvecklingsmiljö (även gratisversion). Jag har utvecklat system där och sedan flyttat dem till unix och linux.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein

Post by klein » 24 June 2011, 10:49

Jag använder ubuntu.. Ta en lättanvänd distrubtion , så slipper du gräva ner dig för mycket.

I vilket språk skall du koda i? Personligen gillar jag editor ultraedit, dock är den lite ostabil i linux versionen fortfarande, så just nu kodar jag i NetBeans IDE 7.0. Dock har inte NetBeans någon bra ftp funktion, så jag kör kör sshfs..

Om du har ekonomiska möjligheter, kör på 2 skärmar. Jag har ganska eb enkel dator för detta ändamål.. ( core i7 2600k, 16 GB, 40 GB SSID och 2x2TB i speglad raid ) och sedan HD ATI 5750 kostade ca 9000:- inkl moms i delar på webhallen. Ett tips köp ett moderkort med inbyggd GFX. i5 och i7 har inbyggd GPU numera, vet dock inte hur bra ubuntu fungera med intel hd2000 och hd3000, så om de inte fungera, kan du behöva köpa ett grafikkort som man vet fungera bra under linux typ ATI 5750.

Man kan spara någon 1k köpa en core i5 2500k istället. Fördelen med ovannämnda är du kan köra t.ex vbox obehindrat, vilket kan vara praktiskt om man vill testa olika OS. Skall du jobba med webbutveckling kanske du vill kunna testa sidan i olika IE versioner.

Noterat. 16 GB är lite overkill.Jag har lyckas pressat systemet till bruka ca 9 GB av intern minnet. Minnet är billigt idag, bättre köpa minne så man har för hela datorns livslängd. För att blanda olika minnestyper blir aldrig bra. Det är så jag har resonerat.
flowlops wrote:Heej! Jag har länge tänkt att skaffa linux till min dator jag ska bygga snart, så vilken är den bästa när jag bara ska ha den datorn till att programmera? Är det ubuntu som gäller el någon annan distribution?

Och till min andra fråga, Efter jag såg The social network så i början så ser man ju "mark" (Skådespelaren) sitta och programmera Facesmah. Vilken distribution hade han?
på i filmen och ifall nån vet vilken han hade på riktigt.

EDIT: Läste precis på en hemsida att han avände KDE. Stämmer det?

li

Post by li » 3 July 2011, 21:02

clang/clang++ börjar bli bättre och bättre. FreeBSD kommer att lämna gcc till förmån för clang.

Själv byggde jag om hela firefox 5.0 på freeBSD med clang. Kompilering går snabbare än med gcc.

De flesta programpaket går att bygga om utan problem under gentoo-linux och freeBSD.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

Post Reply