[S]: Sun Ultra 10 (uppdaterad)

Forum för den som vill köpa och sälja saker. Endast öppet för privatpersoner.
Post Reply
trekkie78

[S]: Sun Ultra 10 (uppdaterad)

Post by trekkie78 » 30 December 2006, 16:32

Det börjar bli trångt här hemma och därför säljer jag nu en av mina Ultra 10:or! Varför inte unna dig själv en riktig "UNIX"-maskin så här efter jul och lära dig t.ex Solaris, OBP och en massa andra roliga och spännande saker. Här kommer lite specar på maskinen:

* UltraSparcIIi 440MHz
* 256MB SDRAM (jag tror det är ECC-minnen men är inte 100)
* 20GB Hårddisk (ej orginal, 4.3GB satt i från början - har testat även med 40GB utan problem)
* Elite3D m3-grafikkort (+ det interna PGX24 kortet)
* Integrerat Crystal ljudkort
* Integrerat Realtek 10/100MBit nätverkskort
* Intern LG/Goldstar 48x CD-spelare
* Intern diskettstation

Jag har testat följande operativsystem på datorn:

* FreeBSD 6.2 (RC2)
* Aurora Linux (baserat på FC3)
* Ubuntu
* Solaris 9 samt 10 (CDE och Gnome flöt på bra i 9:an, men Java Desktop System skulle nog behöva lite mer minne i 10:an)

Som media har jag använt HP 12x CD-RW 80m/700MB. Har även uppdaterat firmwaren i CD-spelaren då nyare firmware brukar innebära bättre support för CD-format och media. Jag installerar det operativsystem (av ovan angivna) du vill ha innan leverans och du får givetvis med root-lösenord och sånt! :-)

Dessvärre har jag vare sig tangentbord, mus eller skärm över till den. Jag har ett svagt minne av att man kan "köra" den via RS-232. Skall man köra via det inbyggda grafikkortet (ATI, vanlig VGA-kontakt) måste man plocka ur Elite3D grafikkortet eller på något sätt ändra vad som är default framebuffer (det går säkert att göra via OBP, fråga mig inte hur bara).

Prisidé: 2500 kronor, hämtas med fördel i Örebro men kan även skickas (bussgods, du betalar dator + frakt i förskott till mitt bankkonto). Kan eventuellt levereras om du bor relativt nära Örebro, men jag vill i alla fall ha pengarna i förskott för att slippa onödiga resor.

//trekkie

trekkie78

Post by trekkie78 » 6 February 2007, 18:20

Nytt pris - 1800 kronor, exkl frakt!

//trekkie

trekkie78

Re: [S]: Sun Ultra 10 (uppdaterad)

Post by trekkie78 » 19 January 2009, 10:36

Minnet är uppdaterat till 512MB och nu borde de flesta fönsterhanterare flyta på smidigare. Priset är även uppdaterat, sätter det på en tusenlapp så får vi se om intresse finns.

//trekkie

Post Reply