Söker ett program: Filhanterare
Söker ett program: Filhanterare
Hej, jag letar efter ett program som liknar Konqueror. Ni vet, man kan browsa runt i sin hemkatalog, klicka på mappar, se på bilder och lite allt möjligt. Jag vill ha ett liknande program, fast som inte är en KDE-app. Gör absolut inget om det är grafiskt och gulligt. Ge mig tips! Natilus (eller vad programmet nu heter) som finns i Gnome är ett annat utmärkt exempel, men startar jag det i fluxbox så startas hela Gnome "på" fluxbox. Det ser förjävligt ut!
Tipsa på!
Tipsa på!
Det ser ut att vara kanoners! Den får det bli.pachem wrote:Jag använder rox som filhanterare. Liten och lätt, funkar utmärkt med fluxbox.
Rox är egentligen en hel WM så filhanteraren brukar kallas rox-filer ibland...
En fråga dock, hur ändrar jag så att när jag klickar på en mp3:a, så startas xine? Nu vill den starta ett program jag inte har.
Jepp, hittade precis. Var inne och letade som en idiot under "inställningar".ronin wrote:Högerklicka på en mp3 fil och gå in i menyn för filen , gå ned till "sätt körhändelse" där och klicka
I "skriv in ett shell-kommando" fältet i fönstret som öppnas skriver du xine och klickar på "use command".

File-roller gillar jag skarpt. Tack så mycket för tipset.
Jag gillar gentoo inte disten utan filhanteraren som är döpt till gentoo. Sen är ju gentoodisten inte helt fel heller, men det hör inte hit. Nyaste filhanteraren i Xfce är inte helt fel heller xffm heter den om jag inte minns fel. Sen finns det väl något som liknar win98:as explorer också va?
Mina 7 största intressen Linux och Öl
Re: Söker ett program: Filhanterare
Hur gör man det ?czt wrote:du kan ju använda Webbläsaren som en "filhanterare".
Jag har Firefox, kan man använda den som filhanterare ?
Måste man ha någon speciell extension då ?
Det är bara (såvitt jag vet) att du skriver katalogens namn i adressfältet. Tex /home/nicklas/ så syns innehållet.Tuxa wrote:Hur gör man det ?czt wrote:du kan ju använda Webbläsaren som en "filhanterare".
Jag har Firefox, kan man använda den som filhanterare ?
Måste man ha någon speciell extension då ?
Fast jag tror du har fler finesser i en "riktig" filhanterare. Jag blev iaf supernöjd med rox.
Ok, tackBiffy wrote:Det är bara (såvitt jag vet) att du skriver katalogens namn i adressfältet. Tex /home/nicklas/ så syns innehållet.

Fast det är ju ganska bra att snabbt kunna läsa ett textdokument eller nå't och att se vilka filer som döljer sig i filsystemet med hjälp av Firefox.
Man måste skriva typ så här i Firefox adressfält, för att det ska funka :
Code: Select all
file:///usr/doc/packages/noflushd/README