Val vid arbete med Linux?

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
reka

Val vid arbete med Linux?

Post by reka » 10 October 2010, 18:04

Hej!
Jag undrar vilken dist man bör lära sig ifall man önskar att arbeta inom linuxadm. D.v.s. vilken dist som används i störst omsträckning av de större aktörerna.
Jag antar det är RedHat som gäller, men jag antar Ni har bättre koll. :-)

kjell-e

Re: Val vid arbete med Linux?

Post by kjell-e » 10 October 2010, 22:01

Några av de jag känner till, bland annat SMHI och NSC (nationella superdatacentret), kör RedHat och CentOS. CentOS är i princip RedHat enterprise.

Jag skulle dock tro att det även finns en hel som kör med någon Ubuntu LTS.

Om du lär dig CentOS och Ubuntu bör du klara dig bra. Då har du så att säga en bra grund att stå på.

kratz

Post by kratz » 11 October 2010, 09:29

Skillnaden mellan distributionerna är generellt sett så små att det inte spelar någon större roll. När du väl lärt dig "tänket" bakom GNU/Linux så anpassar du dig till vilken miljö som på nolltid.
Fler och fler företag verkar faktiskt köra Ubuntu nu för tiden, ja. För några år sedan var det nästan enbart RHEL som gällde, men det har svängt ganska kraftigt känns det som.
Välkommen till http://archlinux.se !

li

Post by li » 11 October 2010, 23:44

Vill man ha lite mer utmaning än att bara installera färdiga paket så ska man satsa på gentoo där man bygger linux och alla applikationer lokalt på den egna datorn.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

exton

Post by exton » 12 October 2010, 09:47

Jo, men frågan var (väl?) vilken dist som används mest av de "större aktörerna".
Image

reka

Post by reka » 22 October 2010, 08:36

Ja, då får jag väl tacka för svaren =) En snabb sökning på amv.se bekräftade Kjell-E:s påstående om R.H.

Jag har väl egentligen ingen djuplodande erfarenhet av ngn spec. dist, utan valet av dist. vid inst. har väl alltid styrts av "vilken skiva som ligger närmast datorn".

kjell-e

Post by kjell-e » 22 October 2010, 14:38

Det är i en del fall också fråga om support. T.ex. om man vill köra Oracle-databas på Linux måste man köra en Linuxdistribution som Oracle officiellt stöder för att kunna få support från Oracle.

Vill man ha supportmöjlighet för sin Linuxdistribution så påverkar det också valet. RedHat enterprise är ett exempel på en distribution med support från RedHat. Det kostar pengar att köra RedHat men ger också en trygghet då man kan få hjälp.

Jag tror att sådana saker väger tyngre än vilken distribution som man råkar ha i närheten. Linuxfolk på företaget kan naturligtvis också ha preferenser som kan styra valet.

I vilket fall, om man lär sig CentOS och Ubuntu då kommer man långt.

Post Reply