Var hittar jag hjälpen?

Här samlar vi svaren på några av de vanligaste nybörjarfrågorna. Vill du själv bidra med förslag eller egen text, så titta in i forumet FAQ devel.
Post Reply
e8johan

Var hittar jag hjälpen?

Post by e8johan » 10 October 2003, 09:06

I Linux/Unix finns det en uppsättning kommandon för att hitta information och hjälp angående de kommandon som finns.

apropos

Används för att hitta en kommando. Man söker på ett ord som ingår i en beskrivning av alla kommandon. Följande exempel returnerar samtliga kommandon som har med "delete" att göra.

Code: Select all

apropos delete
man

Visar hjälpen, manualen, för ett kommando. Detta kallas ofta kommandots man-sida (man-page). Följande exempel visar t.ex. kommandot "ln":s man-sida.

man ln
info

GNUs informationssystem. Lite som webben med hyperlänkar och dylikt. Finns för de större GNU projekten, t.ex. gcc:

info gcc
TLDP

The Linux Documentation Project innehåller många HOWTO:s, d.v.s. lösningar på mer eller mindre specifika problem. Se http://www.tldp.org/.

Övrigt

De flesta UNIX kommandon visar även en kortfattad beskrivning om man anger flaggan "--help". För att få hjälp med "ls", skriv då:

ls --help
Sedan brukar det finnas dokumentation i /usr/local/doc i de flesta distar. Även hemsidor för olika brukar innehålla hjälp, instruktioner och forum/maillistor.

Slutligen vill jag rekommendera Google, och Google/linux.

Post Reply