Hur kompilerar jag det program jag laddat ner?

Här samlar vi svaren på några av de vanligaste nybörjarfrågorna. Vill du själv bidra med förslag eller egen text, så titta in i forumet FAQ devel.
Post Reply
erik

Hur kompilerar jag det program jag laddat ner?

Post by erik » 30 June 2002, 23:35

Många av dagens linuxprogram finns bara att ladda hem som packad källkod. För att installera sådana program måste man först kompilera dem, vilket ofta skapar svårigheter för nybörjare.

Programmet du laddat ner heter antagligen något i stil med:
Programnamn-version.tar.gz eller Programnamn-version.tar.bz2

Innan du kan kompilera programmet måste du packa upp det:
Är det en tar.gz fil skriv "tar -zxvf filnamn.tar.gz"
Är det en tar.bz fil skriver du "tar -jxvf filnamn.tar.bz2"

Oavsett vilket av ovanstående kommandon du använder borde en katalog skapas.
Förflytta dig till den katalogen och skriv (rekommenderar att du läser README filen först):
./configure --prefix=/usr/local
make
make install

./configure --prefix=/usr/local
configure skriptet startas och kollar att du har alla program och bibliotek som krävs för att kompilera programmet. Har du inte det komer den att klaga på att något saknas. Du måste då ladda ner det som saknas och installera det först och sedan köra configure scriptet igen. Visar inte configure något felmeddelande är det bara att fortsätta med make.
--prefix=/usr/local anger var du vill installera programmet. Vanligast är att man installerar i /usr eller /usr/local.
Skriv ./configure --help för att se vilka fler inställningsmöjligheter som finns.

make
Genom att köra make kompileras programmet (läsbar programkod översätts till binär kod). Hur snabbt det här går beror på din dators prestanda och programmets storlek.

make install
Kopierar de filer som kompilerats, dokumentation m.m. till de rätta katalogerna. I det här fallet kopieras filerna till underkataloger /usr/local.

Detta förfarande fungerar inte med alla program, men med de flesta. Fungerar inte dessa kommandon, så läs README och eventuellt INSTALL filen i mappen för programmet.

Post Reply