• Blender 4.5 LTS släppt – Vulkan-stödet nu stabilt och redo för produktion

    Innehållsförteckning

    Den kraftfulla, fria och plattformsoberoende 3D-mjukvaran Blender har nu nått version 4.5 LTS

    Det här är en långtidsversion som inte bara förbättrar stabilitet och prestanda – den gör även Vulkan-backenden officiellt stabil och introducerar ett stort antal nya funktioner och förbättringar för både kreatörer och tekniska användare.

    Vulkan-backend nu stabil – men inte standard ännu

    Efter fyra månader sedan version 4.4 är Vulkan-backenden nu redo för produktion. Den här versionen inkluderar stöd för OpenXR (VR/AR), Subdivision Surface och USD/Hydra, tillsammans med förbättrad prestanda.

    På Linux kräver Vulkan:

    • NVIDIA-drivrutin version 550 eller senare
    • Mesa 25.3 eller senare för AMD-grafik

    Trots detta är OpenGL fortfarande standardvalet i Blender 4.5, då Vulkan fortfarande har vissa begränsningar – som svagare VR-prestanda, hantering av mycket stora mesh:er och hårdvaruberoende skillnader.

    Nya funktioner i gränssnittet

    Blender 4.5 introducerar flera förbättringar i användargränssnittet:

    • Stöd för penntilt på ritplattor
    • Horisontell scrollning
    • Visuella effekter vid justering av regionstorlek
    • Stöd för att dra och släppa objekt längst ner i trädvyer
    • Ny funktion för att ta skärmdumpar direkt i Blender

    På Linux får man även:

    • Större muspekare (24×24 och 32×32) för högupplösta skärmar
    • Stöd för ”Hyper”-modifieraren – en extra tangent som kan mappas till t.ex. Caps Lock

    Förbättringar i nodsystemet

    Nodredigeraren har fått flera förbättringar:

    • Sökning efter specifika nodoperationer och indata
    • Ny operator för att skapa tomma nodgrupper
    • Möjlighet att visa interna attribut i kalkylbladsredigeraren
    • Växlingsbara (toggle) indata i paneler
    • Ny popup för importinställningar

    Tekniska förbättringar och optimeringar

    Blender 4.5 förbättrar starttid, texturladdning och shaderkompilering (nu trådad som standard där det är möjligt).

    Ytterligare förbättringar:

    • Ny algoritm minskar djupbuffertartefakter vid långa vyavstånd
    • Minskning av ljusläckage från stora ljuskällor
    • Ny ”shadow terminator”-funktion minskar självskuggning på lågpolygonmodeller
    • Förbättrad adaptiv subdivision med stöd för attribut-subdivision, jämn UV-subdivision och motion blur

    Nya shadernoder och förbättrade materialmöjligheter

    • Förbättrad bump-korrigering
    • Ny “Filter Width”-ingång på Bump-noden
    • Nya noder: Vector Math, Vector Rotate, Vector Mix, Value Mix, Clamp, Float Curve, Blackbody
    • Image Info-nod som visar bilddimensioner, upplösning och transformation
    • Image Coordinates-nod med stöd för olika pixelkoordinater
    • Relative To Pixel-nod för konvertering till pixelvärden

    Redigering, animation och arbetsflöde

    • Stöd för Boolean-sockets
    • Nya interpoleringsval för Scale- och Corner Pin-noder
    • GPU-stöd för Denoise-noden
    • Ny bakgrunds-gizmo för Split-noden
    • Visuell overlay för renderstorlek i bildredigeraren
    • Möjlighet att duplicera shape keys
    • Ny operator för att uppdatera shape keys från objekt med samma namn
    • Snäppning av tidslinjens spelhuvud till synliga objekt

    Ytterligare förbättringar:

    • Copy Global Transform-tillägget har förbättrats med stöd för keying sets
    • Skärmdumpar för pose assets kan nu tas direkt
    • Slip-operatorn har refaktorerats
    • Mesh-normala kan redigeras via geometri-noder
    • Paneler och sökfunktioner stöds nu i operatorpanelen för nodgrupper

    Förbättringar i videoredigering och rendering

    • HDR-stöd i sekvensförhandsvisning
    • Snäppning för 2D-markör i preview
    • “Snap to Frame Range”-alternativ i tidslinjen
    • Tydlig återkoppling i statusfältet när framerate eller vyinställning ändras vid import

    Grease Pencil och USD-import

    • Ny renderpass för Grease Pencil
    • Möjlighet att filtrera Grease Pencil per vy-lager
    • Ny SSAA-antialiasingmetod för rendering
    • Ny operator för att konvertera kurvtyper
    • Möjlighet att endast visa onion skinning för aktivt objekt

    Import/export-funktionalitet

    • SVG-export stöder nu animation över flera bildrutor
    • Snap to Cursor har fått rotationsstöd
    • Stöd för import av animerade kamerainställningar
    • Stöd för USD Skeleton rest pose
    • Stöd för formprimitiv (Plane, Capsule_1, Cylinder_1)
    • Stöd för DomeLight_1-schema

    Tillgänglighet

    Blender 4.5 LTS finns att ladda ner som en universell binär för GNU/Linux som kan köras direkt utan installation.
    Fullständiga versionsanteckningar och nedladdning finns på den officiella webbplatsen: blender.org

    Fakta om Blender

    Vad är Blender?
    Blender är ett fritt och öppet källkodsprogram för 3D-modellering, animation, rendering, videoredigering, VFX, skulptering, motion graphics och spelutveckling. Det används av både oberoende kreatörer och professionella studior världen över.

    Nyckelfunktioner:
    • 3D-modellering (polygoner, NURBS, skulptering)
    • UV-unwrapping och texturering
    • Rigging, skinning och armaturer
    • Animation och keyframing
    • Simuleringar (rök, vätskor, tyg, partiklar)
    • Rendering med Cycles och Eevee
    • Node-baserade shaders och compositing
    • Videoredigering via VSE (Video Sequence Editor)
    • Motion tracking och kameraintegrering
    • VR- och AR-stöd via OpenXR
    • Stöd för många filformat (OBJ, FBX, glTF, USD, SVG m.fl.)
    • Fullt skriptbart med Python API

    Plattformar:
    Windows, macOS, Linux (Wayland och X11)

    Historik:
    • Blender skapades 1994 som ett internt verktyg på den nederländska animationsstudion NeoGeo.
    • År 2002 blev Blender öppen källkod efter en global insamling genom kampanjen ”Free Blender”.
    • Blender Foundation och Blender Institute bildades av grundaren Ton Roosendaal.
    • Projektet har fått stöd av företag som NVIDIA, AMD, Intel, Epic Games, Adobe, Ubisoft och Microsoft.

    Licens:
    Blender är licensierat under GNU GPL (General Public License) version 2 eller senare – fritt att använda, modifiera och distribuera.

    Senaste version:
    Blender 4.5 LTS (juli 2025): Vulkan-backend stabil, bättre prestanda, nya nodfunktioner och förbättrad rendering.

    Officiell webbplats:
    www.blender.org

Blender 4.5 LTS släppt – Vulkan-stödet nu stabilt och redo för produktion

Innehållsförteckning

Den kraftfulla, fria och plattformsoberoende 3D-mjukvaran Blender har nu nått version 4.5 LTS

Det här är en långtidsversion som inte bara förbättrar stabilitet och prestanda – den gör även Vulkan-backenden officiellt stabil och introducerar ett stort antal nya funktioner och förbättringar för både kreatörer och tekniska användare.

Vulkan-backend nu stabil – men inte standard ännu

Efter fyra månader sedan version 4.4 är Vulkan-backenden nu redo för produktion. Den här versionen inkluderar stöd för OpenXR (VR/AR), Subdivision Surface och USD/Hydra, tillsammans med förbättrad prestanda.

På Linux kräver Vulkan:

  • NVIDIA-drivrutin version 550 eller senare
  • Mesa 25.3 eller senare för AMD-grafik

Trots detta är OpenGL fortfarande standardvalet i Blender 4.5, då Vulkan fortfarande har vissa begränsningar – som svagare VR-prestanda, hantering av mycket stora mesh:er och hårdvaruberoende skillnader.

Nya funktioner i gränssnittet

Blender 4.5 introducerar flera förbättringar i användargränssnittet:

  • Stöd för penntilt på ritplattor
  • Horisontell scrollning
  • Visuella effekter vid justering av regionstorlek
  • Stöd för att dra och släppa objekt längst ner i trädvyer
  • Ny funktion för att ta skärmdumpar direkt i Blender

På Linux får man även:

  • Större muspekare (24×24 och 32×32) för högupplösta skärmar
  • Stöd för ”Hyper”-modifieraren – en extra tangent som kan mappas till t.ex. Caps Lock

Förbättringar i nodsystemet

Nodredigeraren har fått flera förbättringar:

  • Sökning efter specifika nodoperationer och indata
  • Ny operator för att skapa tomma nodgrupper
  • Möjlighet att visa interna attribut i kalkylbladsredigeraren
  • Växlingsbara (toggle) indata i paneler
  • Ny popup för importinställningar

Tekniska förbättringar och optimeringar

Blender 4.5 förbättrar starttid, texturladdning och shaderkompilering (nu trådad som standard där det är möjligt).

Ytterligare förbättringar:

  • Ny algoritm minskar djupbuffertartefakter vid långa vyavstånd
  • Minskning av ljusläckage från stora ljuskällor
  • Ny ”shadow terminator”-funktion minskar självskuggning på lågpolygonmodeller
  • Förbättrad adaptiv subdivision med stöd för attribut-subdivision, jämn UV-subdivision och motion blur

Nya shadernoder och förbättrade materialmöjligheter

  • Förbättrad bump-korrigering
  • Ny “Filter Width”-ingång på Bump-noden
  • Nya noder: Vector Math, Vector Rotate, Vector Mix, Value Mix, Clamp, Float Curve, Blackbody
  • Image Info-nod som visar bilddimensioner, upplösning och transformation
  • Image Coordinates-nod med stöd för olika pixelkoordinater
  • Relative To Pixel-nod för konvertering till pixelvärden

Redigering, animation och arbetsflöde

  • Stöd för Boolean-sockets
  • Nya interpoleringsval för Scale- och Corner Pin-noder
  • GPU-stöd för Denoise-noden
  • Ny bakgrunds-gizmo för Split-noden
  • Visuell overlay för renderstorlek i bildredigeraren
  • Möjlighet att duplicera shape keys
  • Ny operator för att uppdatera shape keys från objekt med samma namn
  • Snäppning av tidslinjens spelhuvud till synliga objekt

Ytterligare förbättringar:

  • Copy Global Transform-tillägget har förbättrats med stöd för keying sets
  • Skärmdumpar för pose assets kan nu tas direkt
  • Slip-operatorn har refaktorerats
  • Mesh-normala kan redigeras via geometri-noder
  • Paneler och sökfunktioner stöds nu i operatorpanelen för nodgrupper

Förbättringar i videoredigering och rendering

  • HDR-stöd i sekvensförhandsvisning
  • Snäppning för 2D-markör i preview
  • “Snap to Frame Range”-alternativ i tidslinjen
  • Tydlig återkoppling i statusfältet när framerate eller vyinställning ändras vid import

Grease Pencil och USD-import

  • Ny renderpass för Grease Pencil
  • Möjlighet att filtrera Grease Pencil per vy-lager
  • Ny SSAA-antialiasingmetod för rendering
  • Ny operator för att konvertera kurvtyper
  • Möjlighet att endast visa onion skinning för aktivt objekt

Import/export-funktionalitet

  • SVG-export stöder nu animation över flera bildrutor
  • Snap to Cursor har fått rotationsstöd
  • Stöd för import av animerade kamerainställningar
  • Stöd för USD Skeleton rest pose
  • Stöd för formprimitiv (Plane, Capsule_1, Cylinder_1)
  • Stöd för DomeLight_1-schema

Tillgänglighet

Blender 4.5 LTS finns att ladda ner som en universell binär för GNU/Linux som kan köras direkt utan installation.
Fullständiga versionsanteckningar och nedladdning finns på den officiella webbplatsen: blender.org

Fakta om Blender

Vad är Blender?
Blender är ett fritt och öppet källkodsprogram för 3D-modellering, animation, rendering, videoredigering, VFX, skulptering, motion graphics och spelutveckling. Det används av både oberoende kreatörer och professionella studior världen över.

Nyckelfunktioner:
• 3D-modellering (polygoner, NURBS, skulptering)
• UV-unwrapping och texturering
• Rigging, skinning och armaturer
• Animation och keyframing
• Simuleringar (rök, vätskor, tyg, partiklar)
• Rendering med Cycles och Eevee
• Node-baserade shaders och compositing
• Videoredigering via VSE (Video Sequence Editor)
• Motion tracking och kameraintegrering
• VR- och AR-stöd via OpenXR
• Stöd för många filformat (OBJ, FBX, glTF, USD, SVG m.fl.)
• Fullt skriptbart med Python API

Plattformar:
Windows, macOS, Linux (Wayland och X11)

Historik:
• Blender skapades 1994 som ett internt verktyg på den nederländska animationsstudion NeoGeo.
• År 2002 blev Blender öppen källkod efter en global insamling genom kampanjen ”Free Blender”.
• Blender Foundation och Blender Institute bildades av grundaren Ton Roosendaal.
• Projektet har fått stöd av företag som NVIDIA, AMD, Intel, Epic Games, Adobe, Ubisoft och Microsoft.

Licens:
Blender är licensierat under GNU GPL (General Public License) version 2 eller senare – fritt att använda, modifiera och distribuera.

Senaste version:
Blender 4.5 LTS (juli 2025): Vulkan-backend stabil, bättre prestanda, nya nodfunktioner och förbättrad rendering.

Officiell webbplats:
www.blender.org