• Bättre stöd för DRM gör att fler spel kan spelas på linux.

    Digital Rights Management (DRM) är teknologier och metoder som används för att skydda upphovsrättsskyddat material från obehörig användning och kopiering. DRM begränsar hur digitalt innehåll som musik, filmer och e-böcker kan användas, delas och distribueras, vilket skyddar upphovsmännens rättigheter.

    NVK är en öppen källkodsdrivrutin utvecklad för NVIDIA-grafikkort som en del av Mesa-projektet. Mesa är en samling av grafikdrivrutiner och bibliotek som tillhandahåller stöd för olika grafik-API:er som OpenGL, Vulkan och andra. NVK strävar efter att förbättra stöd och prestanda för NVIDIA-grafikkort på Linux-baserade system.

    Den här veckan har Collabora gjort en viktig uppdatering av NVK, den nya Vulkan-drivrutinen för NVIDIA-hårdvara, genom att lägga till stöd för en ny funktion. Denna funktion har även inkluderats i den kommande versionen av Mesa 24.1, vilket är en stor nyhet för Linux-användare.

    Den nya funktionen, kallad DRM format modifiers, är avgörande för att förbättra hur bilder hanteras och delas mellan olika program och systemkomponenter i Linux. Normalt sett är det en utmaning att dela bilder mellan program eftersom de använder olika sätt att hantera bilddata. Den nya funktionen gör det möjligt för program att tydligt kommunicera hur bilderna är organiserade, vilket gör att de kan dela bilder mer effektivt och utan missförstånd.

    Ett konkret exempel på hur detta fungerar är när du använder ett program som renderar bilder och skickar dem till ett annat program som sammanställer dessa bilder för att visa dem på skärmen. Den nya funktionen gör att denna process går smidigare och snabbare genom att alla program och systemkomponenter nu har en gemensam metod för att förstå och hantera bilddata.

    Detta är särskilt viktigt för spel och andra grafikintensiva applikationer på Linux, eftersom det kan förbättra prestandan och minska risken för grafikproblem. Dessutom var denna funktion den sista biten som behövdes för att få GameScope att fungera korrekt, vilket ytterligare förbättrar spelupplevelsen på Linux.

    Under arbetet med att implementera denna funktion stötte vi på några problem med den äldre drivrutinen Nouveau, som hade buggar som gjorde det svårt att hantera bilddelning korrekt. För att lösa dessa problem har vi gjort några justeringar i NVK, vilket säkerställer att den nya funktionen fungerar som den ska och att bilder kan delas effektivt även med äldre program.

    Sammanfattningsvis innebär denna uppdatering att NVK nu är bättre rustat för att hantera moderna grafikkrav på Linux, vilket ger en smidigare och mer pålitlig användarupplevelse. Vi ser fram emot att se hur dessa förbättringar kommer att påverka användare och utvecklare framöver.

    https://www.collabora.com/news-and-blog/news-and-events/implementing-drm-format-modifiers-in-nvk.html


Bättre stöd för DRM gör att fler spel kan spelas på linux.

Digital Rights Management (DRM) är teknologier och metoder som används för att skydda upphovsrättsskyddat material från obehörig användning och kopiering. DRM begränsar hur digitalt innehåll som musik, filmer och e-böcker kan användas, delas och distribueras, vilket skyddar upphovsmännens rättigheter.

NVK är en öppen källkodsdrivrutin utvecklad för NVIDIA-grafikkort som en del av Mesa-projektet. Mesa är en samling av grafikdrivrutiner och bibliotek som tillhandahåller stöd för olika grafik-API:er som OpenGL, Vulkan och andra. NVK strävar efter att förbättra stöd och prestanda för NVIDIA-grafikkort på Linux-baserade system.

Den här veckan har Collabora gjort en viktig uppdatering av NVK, den nya Vulkan-drivrutinen för NVIDIA-hårdvara, genom att lägga till stöd för en ny funktion. Denna funktion har även inkluderats i den kommande versionen av Mesa 24.1, vilket är en stor nyhet för Linux-användare.

Den nya funktionen, kallad DRM format modifiers, är avgörande för att förbättra hur bilder hanteras och delas mellan olika program och systemkomponenter i Linux. Normalt sett är det en utmaning att dela bilder mellan program eftersom de använder olika sätt att hantera bilddata. Den nya funktionen gör det möjligt för program att tydligt kommunicera hur bilderna är organiserade, vilket gör att de kan dela bilder mer effektivt och utan missförstånd.

Ett konkret exempel på hur detta fungerar är när du använder ett program som renderar bilder och skickar dem till ett annat program som sammanställer dessa bilder för att visa dem på skärmen. Den nya funktionen gör att denna process går smidigare och snabbare genom att alla program och systemkomponenter nu har en gemensam metod för att förstå och hantera bilddata.

Detta är särskilt viktigt för spel och andra grafikintensiva applikationer på Linux, eftersom det kan förbättra prestandan och minska risken för grafikproblem. Dessutom var denna funktion den sista biten som behövdes för att få GameScope att fungera korrekt, vilket ytterligare förbättrar spelupplevelsen på Linux.

Under arbetet med att implementera denna funktion stötte vi på några problem med den äldre drivrutinen Nouveau, som hade buggar som gjorde det svårt att hantera bilddelning korrekt. För att lösa dessa problem har vi gjort några justeringar i NVK, vilket säkerställer att den nya funktionen fungerar som den ska och att bilder kan delas effektivt även med äldre program.

Sammanfattningsvis innebär denna uppdatering att NVK nu är bättre rustat för att hantera moderna grafikkrav på Linux, vilket ger en smidigare och mer pålitlig användarupplevelse. Vi ser fram emot att se hur dessa förbättringar kommer att påverka användare och utvecklare framöver.

https://www.collabora.com/news-and-blog/news-and-events/implementing-drm-format-modifiers-in-nvk.html