NVIDIA har nyligen uppnått ett betydande framsteg inom grafikhantering för Linux genom att deras förslag om att implementera explicit GPU-synkronisering i både DRI3- och Present-tillägg, samt för Xwayland, godkändes och integrerades i XOrg-servern. Detta är en viktig utveckling eftersom Xwayland spelar en avgörande roll för att tillhandahålla kompatibilitet med äldre X11-applikationer inom Wayland-sessioner. Enligt Erik Kurzinger från NVIDIA är övergången till explicit synkronisering en strategisk förbättring för hela Linuxs grafikstack, vilket underlättar utvecklingen av drivrutiner på klientsidan. Med denna förändring förväntas Linux-användare, särskilt de som ägnar sig åt spel, uppleva färre grafiska problem. Explicit synkronisering stöds redan i den senaste versionen av GNOME (46) och kommer också att inkluderas i den kommande versionen av KDE Plasma (6.1), som planeras att släppas i mitten av juni 2024.
NVIDA släpper förbättrade drivrutiner så spel bli bättre på linux.
NVIDIA har nyligen uppnått ett betydande framsteg inom grafikhantering för Linux genom att deras förslag om att implementera explicit GPU-synkronisering i både DRI3- och Present-tillägg, samt för Xwayland, godkändes och integrerades i XOrg-servern. Detta är en viktig utveckling eftersom Xwayland spelar en avgörande roll för att tillhandahålla kompatibilitet med äldre X11-applikationer inom Wayland-sessioner. Enligt Erik Kurzinger från NVIDIA är övergången till explicit synkronisering en strategisk förbättring för hela Linuxs grafikstack, vilket underlättar utvecklingen av drivrutiner på klientsidan. Med denna förändring förväntas Linux-användare, särskilt de som ägnar sig åt spel, uppleva färre grafiska problem. Explicit synkronisering stöds redan i den senaste versionen av GNOME (46) och kommer också att inkluderas i den kommande versionen av KDE Plasma (6.1), som planeras att släppas i mitten av juni 2024.