• Wine 10.10 lanserad – förbättrat .NET-stöd, förenklade beroenden och viktiga buggfixar

    Wine-projektet, som gör det möjligt att köra Windows-program på Linux och macOS utan att behöva en virtuell maskin, har nu släppt version 10.10 – den tionde uppdateringen i den stabila 10.x-serien.

    En av de största nyheterna är att Wine nu använder Mono 10.1, vilket innebär bättre kompatibilitet med program byggda i .NET. Dessutom har beroendet av OSMesa-biblioteket tagits bort, vilket förenklar installationen för vissa användare och minskar kraven på externa paket.

    Utvecklare som arbetar med Windows Runtime-teknik får nu förbättrat stöd i WIDL-verktyget, som används för att generera metadatafiler – en viktig del för att köra vissa moderna Windows-program korrekt.

    Lokaliseringsstödet har också uppdaterats med nyare språk- och regiondata från Unicode CLDR 47, vilket innebär att datum, tider och andra lokala format hanteras mer korrekt.

    För användare som arbetar med videoredigering och uppspelning finns nu stöd för P010-videoformatet via Media Foundation, något som är relevant för innehåll med hög färgprecision och bitdjup.

    Totalt har 38 buggar rättats till, vilket förbättrar kompatibiliteten för flera välkända program och spel. Några exempel på förbättringar:

    • Steam Big Picture-läget lider inte längre av svart skärm på grund av grafikproblem (D3D10).
    • F.E.A.R. och F.E.A.R. Combat kraschar inte längre med minnesfel.
    • StarCraft Remastered fungerar återigen efter att ha varit trasigt i version 10.5.
    • S.T.A.L.K.E.R. Anomaly kraschar inte längre vid laddning av sparade spel.
    • Wondershare Uniconverter 13 visar nu text korrekt.

    Andra korrigeringar gäller bland annat Canon-skrivarprogram, AVCLabs Video Enhancer AI, Noteworthy Composer och HP:s virtuella grafkalkylator.

    Mer information finns i det officiella tillkännagivandet. Källkoden för Wine 10.10 kan laddas ner från projektets sida på GitLab, och färdiga installationspaket för olika Linux-distributioner kommer att släppas inom kort.

    Wine 10.10

    • Vad är Wine?
      Wine är ett kompatibilitetslager som gör det möjligt att köra Windows-program på Linux, macOS och andra Unix-liknande system – utan att använda virtuell maskin eller emulator. Projektet startade 1993 av Bob Amstadt och Eric Youngdale och har sedan dess vuxit till ett av de mest använda verktygen för att köra Windows-program på öppna plattformar.
    • Senaste version: 10.10 (släppt 13 juni 2025)
    • Nyheter i 10.10:
      • Mono uppdaterat till version 10.1 – förbättrar stöd för .NET-program
      • Beroendet av OSMesa har tagits bort
      • Förbättrat stöd för Windows Runtime-metadata (via WIDL)
      • Uppdaterad lokalisering med Unicode CLDR 47
      • Stöd för P010 videoformat i Media Foundation
      • 38 buggfixar, bl.a. för Steam, F.E.A.R., StarCraft och S.T.A.L.K.E.R.
    • Vad är .NET och Mono?
      .NET är en plattform utvecklad av Microsoft för att skapa och köra program i Windows. Mono är en fri och öppen implementation av .NET som gör det möjligt att köra dessa program även på andra system, som Linux och macOS. Wine använder Mono för att hantera .NET-baserade applikationer.
    • Plattformar: Linux, macOS, BSD, Solaris m.fl.
    • Licens: LGPL (fri programvara)
    • Officiell webbplats:
      www.winehq.org
    • Release notes för 10.10:
      winehq.org/news/2025061301
    • Nedladdning:
      www.winehq.org/download

    https://linuxiac.com/wine-10-10-fixes-issues-in-steam-fear-and-stalker

Wine 10.10 lanserad – förbättrat .NET-stöd, förenklade beroenden och viktiga buggfixar

Wine-projektet, som gör det möjligt att köra Windows-program på Linux och macOS utan att behöva en virtuell maskin, har nu släppt version 10.10 – den tionde uppdateringen i den stabila 10.x-serien.

En av de största nyheterna är att Wine nu använder Mono 10.1, vilket innebär bättre kompatibilitet med program byggda i .NET. Dessutom har beroendet av OSMesa-biblioteket tagits bort, vilket förenklar installationen för vissa användare och minskar kraven på externa paket.

Utvecklare som arbetar med Windows Runtime-teknik får nu förbättrat stöd i WIDL-verktyget, som används för att generera metadatafiler – en viktig del för att köra vissa moderna Windows-program korrekt.

Lokaliseringsstödet har också uppdaterats med nyare språk- och regiondata från Unicode CLDR 47, vilket innebär att datum, tider och andra lokala format hanteras mer korrekt.

För användare som arbetar med videoredigering och uppspelning finns nu stöd för P010-videoformatet via Media Foundation, något som är relevant för innehåll med hög färgprecision och bitdjup.

Totalt har 38 buggar rättats till, vilket förbättrar kompatibiliteten för flera välkända program och spel. Några exempel på förbättringar:

  • Steam Big Picture-läget lider inte längre av svart skärm på grund av grafikproblem (D3D10).
  • F.E.A.R. och F.E.A.R. Combat kraschar inte längre med minnesfel.
  • StarCraft Remastered fungerar återigen efter att ha varit trasigt i version 10.5.
  • S.T.A.L.K.E.R. Anomaly kraschar inte längre vid laddning av sparade spel.
  • Wondershare Uniconverter 13 visar nu text korrekt.

Andra korrigeringar gäller bland annat Canon-skrivarprogram, AVCLabs Video Enhancer AI, Noteworthy Composer och HP:s virtuella grafkalkylator.

Mer information finns i det officiella tillkännagivandet. Källkoden för Wine 10.10 kan laddas ner från projektets sida på GitLab, och färdiga installationspaket för olika Linux-distributioner kommer att släppas inom kort.

Wine 10.10

  • Vad är Wine?
    Wine är ett kompatibilitetslager som gör det möjligt att köra Windows-program på Linux, macOS och andra Unix-liknande system – utan att använda virtuell maskin eller emulator. Projektet startade 1993 av Bob Amstadt och Eric Youngdale och har sedan dess vuxit till ett av de mest använda verktygen för att köra Windows-program på öppna plattformar.
  • Senaste version: 10.10 (släppt 13 juni 2025)
  • Nyheter i 10.10:
    • Mono uppdaterat till version 10.1 – förbättrar stöd för .NET-program
    • Beroendet av OSMesa har tagits bort
    • Förbättrat stöd för Windows Runtime-metadata (via WIDL)
    • Uppdaterad lokalisering med Unicode CLDR 47
    • Stöd för P010 videoformat i Media Foundation
    • 38 buggfixar, bl.a. för Steam, F.E.A.R., StarCraft och S.T.A.L.K.E.R.
  • Vad är .NET och Mono?
    .NET är en plattform utvecklad av Microsoft för att skapa och köra program i Windows. Mono är en fri och öppen implementation av .NET som gör det möjligt att köra dessa program även på andra system, som Linux och macOS. Wine använder Mono för att hantera .NET-baserade applikationer.
  • Plattformar: Linux, macOS, BSD, Solaris m.fl.
  • Licens: LGPL (fri programvara)
  • Officiell webbplats:
    www.winehq.org
  • Release notes för 10.10:
    winehq.org/news/2025061301
  • Nedladdning:
    www.winehq.org/download

https://linuxiac.com/wine-10-10-fixes-issues-in-steam-fear-and-stalker